Давня і середньовічна історія Центральної та Східної Європи (014 Середня освіта)
Тип: Нормативний
Кафедра: історії центральної та східної європи
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 32 | доцент Лешкович Н. О. | Ісо-31с, Ісо-32с, Ісо-33с |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
5 | 16 | Ісо-31с | доцент Лешкович Н. О. |
Ісо-32с | доцент Шпик І. Є. | ||
Ісо-33с | доцент Лешкович Н. О. |
Опис курсу
Анотація навчальної дисципліни
Курс розроблено таким чином, щоб познайомити студентів-істориків з передумовами і особливостями процесу утворення та розвитку держав Центральної та Східної Європи; формуванням їх політики, геополітичних інтересів, соціально-економічних моделей, ідеології, культури.
У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна; загальні; фахові) й досягаються такі програмні результати навчання:
ЗК 1. Знаходити, опрацьовувати, критично аналізувати, систематизувати та верифікувати інформацію з різних джерел.
ЗК 4. Виявляти здатність навчатися та самонавчатися, ефективно планувати роботу й відповідально ставитися до обов’язків, вдосконалювати і розвивати свій інтелектуальний рівень протягом усього життя.
ЗК 7. Виявляти і творчо підходити до вирішення проблем, ухвалювати обгрунтовані рішення, генерувати нові ідеї, виявляти ініціативу.
ФК 1. Знати предметну область майбутньої професії, вміти аналізувати історичні явища, встановлювати і розуміти причинно-наслідкові зв’язки історичних подій і явищ, пояснювати політичні, соціокультурні, економічні процеси.
ФК 3. Демонструвати навички логічного, критичного і системного аналізу першоджерел, розуміння їх історичного характеру і значення.
ФК 6. Знати основні теорії та концепції сучасної історіографії, джерелознавства, здійснювати джерелознавчий аналіз зібраної інформації.
ПРН 1. Здатність володіти історичним матеріалом, понятійним апаратом, принципами й методиками організації навчального процесу в загальноосвітній школі та способами проектування навчальної діяльності.
ПРН 8. Здатність аналізувати інформацію, дотримуючись принципів наукової об’єктивності й неупередженості.
Після завершення цього курсу студент буде:
Знати:
- сучасну науково-теоретичну базу проблематики утворення та розвитку держав регіону;
- витоки, етапи, загальні тенденції та особливості процесу державотворення народів регіону;
- специфіку організації, модель та функціонування центральної влади в політичних системах регіону;
- особливості соціально-економічного розвитку, культурних процесів, формування ментальності народів регіону;
- роль як окремих особистостей, так і подій, явищ, процесів суспільного життя;
- найголовніші події в історії народів регіону зазначеного періоду.
Основні поняття: цивілізація, християнізація, династія, жупа, комітати, богомільство, гайдуцтво, станово-представницька монархія, унія, привілеї, сейм, Державні збори, екзекуційний рух, деспотовина, гусизм, чашники, таборити, національна монархія, протестантизм, міста-держави, Празька дефенестрація, повстання станів, Законник, Золота булла 1356р., шляхетська демократія, магнатська олігархія, Військовий Кордон, Відродження, Просвітництво, конфедерація, Конституція.
Вміти:
- поповнити свої знання найновішими історіографічними здобутками щодо вказаної проблеми;
- пояснювати специфіку та особливості державотворчих процесів в історії народів регіону;
- володіти основним фактологічним матеріалом з історії країн регіону;
- визначити цивілізаційні характеристики політичних, соціально-економічних, ідеологічних, культурних процесів в регіоні.
Комунікувати:
- діяти й взаємодіяти в інформаційному просторі як активний учасник освітнього середовища;
- застосовувати інформаційно-комунікаційні технології;
- конструктивно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, з носіями знань, розвивати досвід наукової комунікації в усній і письмовій формі;
- професійно вести дискусії на історичні й суміжні теми; співвідносити знання про минуле з сучасними тенденціями розвитку суспільства;
- розвивати досвід публічних презентацій проєктів, цілей та результатів наукових пошуків і популяризації педагогічних знань;
- спрямовувати пошукову й культурно-освітню роботу в русло актуальних суспільних викликів сучасності, враховувати змінність соціокультурного середовища.
Автономія та відповідальність:
– виявляти, ставити та вирішувати проблеми, ранжувати цінності, цілі і завдання педагогічної діяльності на основі етичних стандартів педагогічної професії та законодавства України про освіту;
– аналізувати й оцінювати педагогічні знання, нові ідеї і цілі соціально, відповідально і свідомо на основі принципів людиноцентризму та прав людини;
– продуктивно застосувати професійний і творчий потенціал як для самореалізації особистості, так і в інтересах суспільства; розуміти проблематику ролі й місця людини в історичному процесі, політичній та соціальній організації суспільства;
– нести особисту відповідальність за організацію та проведення педагогічного дослідження, достовірність, надійність і об’єктивність отриманих результатів;
– усвідомлювати відповідальність за результати професійної діяльності перед родиною, громадою, суспільством і державою;
- керуватися в повсякденному житті моральними й етичними нормами, з повагою і розумінням ставитися до інших світоглядних позицій.
Рекомендована література
Основна (базова)
- Вандич П. Ціна свободи. Історія Центрально-Східної Європи від Середньовіччя до сьогодення. Київ, 2004.
- Дворнік Ф. Слов’яни в європейській історії і цивілізації. Київ, 2000.
- Дейвіс Норман. Боже ігрище. Історія Польщі. Київ, 2008.
- Історія Центрально – Східної Європи: посібник / за ред. Л. Зашкільняка. Львів, 2001.
- Зашкільняк Л., Крикун М. Історія Польщі: від найдавніших часів до наших днів. Львів, 2002.
- Історія західних і південних слов’ян ( з давніх часів до XX ст): навчальний посібник / за ред. В.І. Ярового. Київ, 2001.
- Камінський Анджей. Історія Речі Посполитої як історія багатьох народів, 1505-1795. Київ, 2011.
- Клочовський Є. Історія Польщі до кінця XV ст. Сандомир, 2005.
- Лужицькі серби. Львів, 1997.
- Потульницький В. Корона та ціна. Історіософія династичної історії Центральної та Східної Європи IX-XVIII століть. Львів, 2018.
- Польща – нарис історії /Перекл. з пол. Варшава, 2015.
- Славіч Б. Історія Балкан XVIII i XIX століття. Київ, 2003.
- Хрестоматія з історії західних і південних слов’ян. Давня доба, Середньовіччя / за ред. В. Ярового. Київ, 2011
- Хрестоматія з історії західних і південних слов’ян / за ред. В. Ярового. Т.2 Нова доба. Київ, 2016.
- Чорній В. Слов’янознавчі студії. Львів, 2002.
- Чорній В. Історія Болгарії. Львів, 2007.
- Цьольнер Е. Історія Австрії. Львів, 2001.
Додаткова
- Балабушевич Т. А. Піднесення і занепад слов’янських держав на Балканах доби пізнього середньовіччя. Науковий вісник Дипломатичної академії України, 2003. Вип.9.
- Білоус Н. Люблінська унія 1569р.: історіографічні погляди та інтерпретації (до 440-річчя Люблінської унії)//Український історичний журнал, 2010, № 1.
- Брайчевський М. Походження слов’янської писемності. Київ, 1998.
- Брайчевський М. З історії слов’яно-візантійських війн VI ст. Війна 550-551 рр. Етнокультурні процеси в Південно-Східній Європі в I тисячолітті н.е. Київ; Львів, 1999.
- Вакуленко Т. Історія розвитку радикальних реформаційних течій на землях Корони Чеської наприкінці XV – у першій половині XVI століть //Науковий вісник Ужгородського університету. Серія “Історія”, 2014. Вип.2 (33).
- Власто А. Запровадження християнства у слов’ян: Вступ до середньовічної історії слов’янства /Перекл. з англ. Київ, 2004.
- Денисенко А. Реформа, яка перетворилася на революцію: Ян Гус і Гуситські війни в Чехії //Богомисліє: літературно-богословський альманах, 2017. №20.
- Звягіна О. Особливості боротьби за чеську корону між Габсбургами та Ягеллонами у 1526р. Історичні етюди. Зб. наук. праць.2014. Вип.4.
- Зінько Ю., Калитко С., Кравчук О., Поп І. Нариси історії Чехії: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Вінниця, 2017.
27.Іналджик Г. Османська імперія: класична доба 1300-1600. /Перекл. з англ. Київ, 1998.
- Любащенко В. Образ Яна Гуса у богословському дискурсі: сучасний погляд. Проблеми слов’янознавства, 2017.№66.
- Рудь М. Державотворчі процеси на Полаб’ї у IX-XII ст. Гілея: науковий вісник, 2013.№75.
- Попович М., Тимотієвич М., Ристович М. Історія приватного життя сербів від середньовіччя до сучасності, 2017.
- Kłoczowski J. Młodsha Europa. Warszawa, 1998.
- Пурковић М. Историjа Срба. Београд, 1997.
- Topolski J. Historia Polski: Od czasów najdawniejszych do 1990 r. Wyd. 6. Warszawa, 1995.
- Ћирковић С. Срби у средњем веку. Београд, 2005.
- Wielka historia Polski. Kraków, 1997-2000. T.1-12.
- Wróbel P. Dubrownik w latach 1358-1526. Organizacja przestrzeni. Kraków, 2010.