Історія живопису: етнологічний аспект

Тип: На вибір студента

Кафедра: етнології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
84Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
839Гілевич І. Я.Іст-41с, Іст-42c, Іст-43c, Іст-44с

Опис курсу

Дисципліна «Історія живопису: етнологічний аспект» є вибірковою дисципліною зі спеціальності 032 історія та археологія з блоку вибіркових дисциплін, яка викладається в VІІІ семестрі в обсязі трьох кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).

Навчальну дисципліну розроблено таким чином, щоб надати учасникам необхідні знання, обов’язкові для кваліфікованого розуміння основних етапів та тенденцій розвитку українського живопису крізь призму представлення у ньому традиційної культури нашого народу. Пропонований курс тематично пов’язаний з іншими курсами, що читаються на історичному факультеті («Загальна етнологія», «Етнологія України», «Гуцули, бойки, поліщуки: між традицією та сучасністю», «Історико-етнографічне районування України» та ін.). Тому матеріали курсу покликані не лише ознайомити студентів із основними етапами біографії художників, формуванням їхнього світогляду та мистецького стилю, а й показати, яке місце в своїй творчості вони відводили традиційній культурі українського народу, яку роль їхні праці в різні історичні періоди (зокрема й на сучасному етапі) виконали для популяризації, збереження та дослідження традиційної культури.

Мета вивчення вибіркової дисципліни «Історія живопису: етнологічний аспект» полягає у тому, щоб на основі використання найновіших здобутків української та світової етнологічної науки та інших галузей знань розглянути місце традиційного побуту різних народів (передовсім українців) у мистецькій спадщині вітчизняних художників ХІХ–ХХ ст., зрозуміти причини, чому кожен з них вдавався до відповідної проблематики, які саме ділянки традиційної культури привертали найбільше уваги і в чому цінність цих мистецьких пам’яток для етнологічної науки.

Основними завданнями вивчення дисципліни «Історія живопису: етнологічний аспект» є

  • розкрити основні етапи розвитку особливості формування субдисципліни візуальної антропології у в північноамериканській, західноєвропейській та українській традиціях;
  • ознайомити студентів із етнографічним пластом у мистецькій спадщині низки провідних та менш відомих українських (в окремих випадках й іноземних) художників ХІХ – початку ХХІ ст.;
  • розглянути передумови, характерні риси формування цих зацікавлень крізь призму біографії кожного з художників;

охарактеризувати науковий потенціал цих картин та малюнків для сучасної етнології.

Рекомендована література

Основна література:

  1. БорисенкоВ. Малярська спадщина Тараса Шевченка в контексті візуальної антропології // Наукові записки Міжнародної асоціації україністів / [гол. ред. Ганна Скрипник]. Київ, 2013. Вип.  С. 96–100.
  2. Горленко В., Кирчів Р. Історія української етнографії (ХІІ – середина ХІХ ст.). Київ: ПоліграфКонсалтинг, 2005. 400 с.
  3. Дельєж Р. Нариси з історії антропології. Школи. Автори. Теорії. – Київ: Видавничий дім “Києво-Могилянської академії”, 2008. – 287 с.
  4. Скрипник Г. Етнологія (етнографія) // Історія української культури: у 5-ти т. Київ, 2012. Т. 5, кн. 3 : Культура та розвиток науки і технологій в Україні. С. 296–398.

Додаткова література:

  1. Володимир Орловський (1842-1914). Микола Пимоненко (1862-1912) : [альбом] / Нац. худож. музей України. – Хмельницький : Галерея, 2006. – 192 с.
  2. Глушко М. Історія народної культури українців : навч. посібник. Львів: ЛНУ ім.І. Франка, 2014. 414 с.
  3. ГлушкоМ. С. Генезис тваринного запрягу в Україні (культурно-історична проблема). Львів: ЛНУ, 2003. 444 с.
  4. Горленко В. Ф. Нариси з історії української етнографії та російсько-українських етнографічних зв’язків. Київ: Наукова думка, 1964. 248 с.
  5. ГорленкоВ., Кирчів Р. Історія української етнографії (ХІІ – середина ХІХ ст.). Київ: ПоліграфКонсалтинг, 2005. 400 с.
  6. Жбанкова О. Б. Сергій Васильківський / авт.-упоряд. О. Б. Жбанкова. Київ: Мистецтво, 2017. 208 с.
  7. Кравченко Ярослав. Гуцульська сецесія Казимира Сіхульського. 2015. Режим доступу: https://photo-lviv.in.ua/hutsulska-setsesiya-kazymyra-sihulskoho/
  8. КульчицькаО. Народний одяг західних областей України (зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького): альбом-каталог / [автори вступ. стат. та упорядн. Любов Кость, Надія Ленько]. Львів, 2018. 310 с.
  9. КульчицькаО. Л. Народний одяг західних областей УРСР / передмова І. Ф. Симоненка. К., 1959. 7 с. + 74 табл.
  10. Литовченко А. В. Художник Ю. Ю. Павлович – відомий і невідомий // Праці Центру пам’яткознавства. Зб. наук. праць. Вип. 31. К.: Центр пам’яткознавства Нацiональної академії наук України і УТОПІК, 2017. С. 170–176.
  11. Макарчук С. Етнографічні сюжети в описових творах про намісництва і губернії підросійської України останньої чверти ХVІІІ – першої половини ХІХ століть // Записки Наукового товариства імені Шевченка. Львів, 2010. Т. ССLІХ: Праці Секції етнографії і фольклористики / ред. тому Олег Купчинський. С. 627–638.
  12. Малюнки Тараса Шевеченка. П., 1911. У 2 т.
  13. Микола Пимоненко: Альбом / Авт.-упоряд. І.В. Огієвська. Київ: Мистецтво. 1983. 107 с.
  14. Нановський Ярослав. Юліан Панькевич. Нарис про життя і творчість. Київ: Мистецтво, 1986. 80с.
  15. Наулко В. Творча спадщина Домініка П’єра де ля Фліза як джерело історико-етнографічних і краєзнавчих досліджень // Спеціальні історичні дисципліни. 2000. Вип. 5. С. 37–52.
  16. ОгієвськаІ. В. Микола Пимоненко: альбом. Київ: Мистецтво, 2013. 128 с.
  17. ПавловичЮ. Фінляндія. 1905–1910: альбом. Київ: Слово, 2001. 61 с.
  18. Петреченко І. Історія створення описів Чернігівського намісництва останньої чверті XVIII ст. // Наукові записки Інституту української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України: Збірник праць молодих вчених та аспірантів. Київ, 2001. Т. 7. С. 142-181.
  19. Петреченко І. Нові відомості з історії створення праці О.Ф. Шафонського “Черниговскаго наместничества топографическое описание” // Сіверянський літопис. 1999. № 3. С. 111–116;
  20. Петреченко І. Нововиявлені документи до біографії Опанаса Шафонського // Сіверянський літопис. 1999. № 5. С. 98-107.
  21. Рибальченко Ростисла. Нищення спадщини Васильківського: до 150-річчя від дня народж. класика укр. мистецтва // Образотворче мистецтво. 2005. № 1. С. 34–35.
  22. Сілецький Р. Обрядове будівельне деревце на мініатюрі Радзивіллівського літопису // Народознавчі зошити. 2023. № 6. С. 1424–1429.
  23. Скрипник Г. Етнографічні аспекти творчості Тараса Шевченка // Наукові записки Міжнародної асоціації україністів / [гол. ред. Ганна Скрипник]. Київ, 2013. Вип. С. 17–75.
  24. Словник художників України / відпов. ред. М. П. Бажан. Київ : Головна редакція Української радянської енциклопедії, 1973. 272 с.
  25. Стрельник М. Серія акварелей «Історія міста Києва в малюнках» художника Ю.Ю. Павловича (1872–1947) в експозиційній та виставковій роботі Національного музею історії України // Археологія і фортифікація України. Кам’янець-Подільський, 2018. С. 357–364.
  26. Україна в типажах народних, краєвидах і архітектурі: художньо-етнографічна спадщина Юрія Павловича. Київ, 2010. 400 с.
  27. ЮрМ. Художня спадщина Тараса Шевченка за час роботи у Київській археографічній комісії // Київська археографічна комісія в історії українського національного відродження: зб. наук. праць за матеріалами Всеукраїнської наук.-практ. конф., присвяченої 200-річчю від дня народження Тараса Шевченка (Київ, 9.10.2014 р.). К., 2015. С. 70–88.
  28. Яременко Василь. Українські родинні святощі у спадщині Тараса Шевченка // Українська родина. Родинний і громадський побут / За ред. Л. Орел. К.: Вид-во ім. О. Теліги, 2000. С. 303–320.

Інтернет-джерела

https://ethnography.org.ua/  (Етнографія — сайт про народну творчість і етнографію України / ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України)

Силабус:

Завантажити силабус