Новітня історія Центральної та Східної Європи (014 Середня освіта)
Тип: Нормативний
Кафедра: історії центральної та східної європи
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 24 | доцент Шпик І. Є. | Ісо-41с, Ісо-42с, Ісо-43с |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 12 | Ісо-41с | доцент Шпик І. Є. |
Ісо-42с | доцент Шпик І. Є. | ||
Ісо-43с | професор Зашкільняк Л. О. |
Опис курсу
Анотація навчальної дисципліни
Курс охоплює період від завершення Першої світової війни і до теперішнього часу. Він покликаний подати послідовний та цілісний виклад новітньої історії як загалом регіону, так і зокрема кожної держави, приналежної до нього. Особливий акцент у ньому зроблено на аналізі розвитку різних сфер суспільного життя центрально-східноєвропейських народів, особливостей їх співіснування та взаємовідносин.
У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними, методичними і практичними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна, загальні, спеціальні) й досягаються такі програмні результати навчання:
ЗК 1. Знаходити, опрацьовувати, критично аналізувати, систематизувати та верифікувати інформацію з різних джерел.
ЗК 4. Виявляти здатність навчатися та самонавчатися, ефективно планувати роботу й відповідально ставитися до обов’язків, вдосконалювати і розвивати свій інтелектуальний рівень протягом усього життя.
ФК 1. Знати предметну область майбутньої професії, вміти аналізувати історичні явища, встановлювати і розуміти причинно-наслідкові зв’язки історичних подій і явищ, пояснювати політичні, соціокультурні, економічні процеси.
ФК 3. Демонструвати навички логічного, критичного і системного аналізу першоджерел, розуміння їх історичного характеру і значення.
ПРН 1. Здатність володіти історичним матеріалом, понятійним апаратом, принципами й методиками організації навчального процесу в загальноосвітній школі та способами проектування навчальної діяльності.
ПРН 8. Здатність аналізувати інформацію, дотримуючись принципів наукової об’єктивності й неупередженості.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
- ключові факти та дати;
- зміст найважливіших термінів і понять;
- суть визначальних історичних подій, явищ та процесів;
- видатних історичних діячів;
- особливості історичного розвитку регіону;
- наукову літературу та джерела з курсу.
вміти:
- опрацьовувати рекомендовані джерела та літературу;
- знаходити, критично осмислювати, самостійно аналізувати й узагальнювати історичні факти;
- розкривати причинно-наслідкові зв’язки між історичними подіями;
- послідовно і логічно відтворювати засвоєну інформацію;
- використовувати здобуті історичні знання для розуміння сучасних реалій європейського регіону та світу загалом
кумунікація:
- активно діяти й взаємодіяти в інформаційному просторі, збирати, інтерпретувати та застосовувати дані у сфері історії;
- розвивати досвід наукової комунікації в усній і письмовій формі;
- застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на різних етапах наукових досліджень і педагогічної діяльності;
- професійно вести дискусії на історичні й суміжні теми; співвідносити знання про минуле з сучасними тенденціями розвитку суспільства;
- спрямовувати пошукову й культурно-освітню роботу в русло актуальних суспільних викликів сучасності, враховувати змінність соціокультурного середовища.
автономія та відповідальність:
- дотримуватися стандартів педагогічної професії та законодавства України про освіту;
- критично аналізувати та оцінювати педагогічні знання, нові ідеї й цілі, керуючись принципами людиноцентризму та прав людини, відповідально й усвідомлено з урахуванням соціального контексту
- повага до думок інших учасників обговорення;
- грамотний розподіл час для опрацювання лекційного матеріалу, виконання завдань та підготовки до семінарських занять;
- самостійний пошук і аналіз додаткових джерел для поглибленого вивчення тем курсу
- готовність до участі у семінарах, підсумкових тестах та іспиту;
- демонстрація знань, отриманих у процесі навчання, через систематизацію інформації та її подання
- відповідальність за активну та конструктивну участь у семінарах і групових дискусіях;
Рекомендована література
Рекомендована література
- Алексієвець Л.М. Новітня історія Польщі (1918–1939). Київ; Тернопіль, 2002.
- БаранЗ., Кріль М. Історія Югославії. 1918–1990. Текст лекцій. Львів, 1997.
- Баран 3., Полещук Т. Країни Центральної та Східної Європи в міжвоєнний період (навчально-методичний посібник). Львів, 1999.
- Баран З. А. Відродження і становлення Польської держави. 1918–1921 рр. Львів, 1995.
- Вандич П. Ціна свободи. Історія Центрально-Східної Європи від середньовіччя до сьогодення. Київ, 2004.
- Вулф Л. Винайдення Східної Европи: Мапа цивілізації у свідомості епохи Просвітництва. Пер. з англ. С. Біленького. Київ, 2009.
- Дейвіс Н. Боже ігрище: історія Польщі. Київ, 2008.
- Дильонгова Г. Історія Польщі. 1795-1990. Київ, 2007.
- Єлавіч Б. Історія Балкан ХХ століття. К., 2004.
- Зашкільняк Л., Крикун М. Історія Польщі: Від найдавніших часів до наших днів. Львів, 2002.
- Зінько Ю. А., Калитко С. Л., Кравчук О. М., Поп І. І. Нариси історії Чехії : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Вінниця, 2017.
- Історія Центрально-Східної Європи. Посібник для студентів історичних і гуманітарних факультетів університетів / За ред. Л. Зашкільняка. Львів, 2001.
- Кені П. Карнавал революції : Центральна Европа 1989 року. Київ, 2006.
- Кірсенко М.В. Греція на зорі сучасності. Київ, 1996.
- Кірсенко М. Чеські землі в міжнародних відносинах Центральної Європи 1918–1920 років. Політико-дипломатична історія з доби становлення Чехословацької республіки. Київ, 1997.
- Кріль М. Історія Словаччини. Львів, 2006.
- Кріль М. Історія Центрально-Східної Європи (кінець ХХ – початок ХХ ст.). Київ. 2008.
- Кріль М. Слов’янські країни наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.: трансформація суспільства. Дрогобич, 2008.
- Маля М. Радянська трагедія: історія соціалізму в Росії. 1917–1991. Пер. з англ. Київ, 2000.
- Постоловський Р.М., Пугач Є.П., Страшнюк С.Ю. Встановлення тоталітарних режимів у країнах Центральної та Південно-Східної Європи (1944-1953). Хрестоматія для студентів історичних факультетів вищих навчальних закладів України. Харків, 2000.
- Пугач Є.П., Страшнюк С.Ю. Історія західних та південних слов’ян ХХ століття. Посібник. Харків, 1998.
- Ротшильд Дж. Східно-Центральна Європа між двома світовими війнами. Київ, 2001.
- Рудько С. О. Історія Центрально-Східної Європи. Навчально-методичний посібник з курсу. Острог: Острозька друкарня, 2009.
- Снайдер Т. Криваві землі: Європа між Гітлером і Сталіним. Київ, 2011.
- Страшнюк С.Ю., Пугач Є.П. Політичні кризи та антитоталітарні рухи в країнах Східної Європи (50–80-ті роки ХХ ст.). Харків, 1998.
- Тисменяну В. Поворот у політиці: Східна Європа від Сталіна до Гавела. Київ, 2003.
- Чорній В.П. Історія Болгарії. Львів, 2007.
- Яровий В. Новітня історія Центральноєвропейських та Балканських країн. ХХ століття: підручник для вищих навчальних закладів. Київ, 2005.
- Яровий В.І. Історія західних і південних слов’ян у ХХ столітті. Курс лекцій. Київ, 1996.
- Яровий В.І. Новітня історія країн Східної Європи. 40-90-ті роки XX ст. Київ, 1997.
- Halecki O. Borderlands of Western Civilization, a History of East Central Europe. New York: The Ronald Press Co., 1952.
- Dragnich A. The First Yugoslavia: Search for a Viable Political System. Stanford: California: Hoover Institution Press, 1983.
- Brzoza Cz., Sowa А. Historia Polski 1918–1945. Kraków, 2007.
- Cox J.- K. The History of Serbia. Greenwood Publishing Droup, 2002.
- Crampton R. A Concise History of Bulgaria. Cambridge, UK, New York: Cambridge University Press, 2005.
- Szücs J. Trzy Europy. Lublin, 1995.
- Historia Europy Środkowo-Wschodniej. Redakcja Jerzy Kłoczowski. Lublin 2000.