Якісні соціологічні дослідження
Тип: Нормативний
Кафедра: cоціології
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 4 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 32 | доцент Калиняк О. Т. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 48 | Біла Х. М. | |
доцент Калиняк О. Т. |
Опис курсу
Анотація навчальної дисципліни:
Навчальна дисципліна спрямована на формування у студентів поглибленого розуміння якісної методології і методів соціологічних досліджень, а також на розвиток у них практичних навик із застосування отриманих знань при здійсненні авторських емпіричних соціологічних досліджень. Впродовж навчання студенти будуть залучені до процедури аналітичної роботи з матеріалами якісних досліджень, зокрема, до таких процесів, як кодування, категоризація та концептуалізація текстів, а також до виконання текстуального аналізу (контентного, дискурсивного, наративного аналізів) текстів якісних досліджень. Дисципліна покликана сприяти розвитку пошукових здібностей студентів, їх креативності та можливостей самостійного здобуття знань, а також вміння представити ці знання в аудиторії. В рамках запланованих занять передбачається розвиток творчих і комунікативних здібностей у студентів шляхом застосування інтерактивних методів навчання, зокрема залучення їх до групової роботи, дискусій, рольових ігор тощо.
Результати навчання:
знати:
- основні положення найважливіших соціологічних теорій в рамках якісної парадигми,
- методологічні особливості якісного соціологічного дослідження,
- головні методи, які використовуються у якісних соціологічних дослідженнях,
- специфіку і тонкощі всіх етапів організації та проведення якісного соціологічного дослідження.
вміти:
- здійснювати кодування, категоризацію та концептуалізацію текстів,
- робити контентний, дискурсивний та наративний аналізи якісних соціологічних даних,
- використати отримані якісні соціологічні дані при написанні наукових робіт.
Рекомендована література
- Бабосов Е.М. Прикладная социология. Минск. 496 с.
- Белановский С. Глубокое интервью. М.: Никколо-Медиа.
- Белановский С. Метод фокус-групп. М.: Никколо-Медиа.
- Горбачик О. Комп’ютерна обробка текстів у якісних та кількісних соціологічних дослідженнях. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. № 1. С. 124-133.
- Девятко И.Ф. Методы социологического исследования. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та. 208 с.
- Добреньков В. И., Кравченко А.И. Методи социологического исследования: Учебник. М.: ИНФРА-М. 768 с.
- Евстигнеева Н.В., Оберемко О.А. Модели анализа нарратива. Человек. Общество. Управление. 2007. №4. С. 95-107.
- Єріна А.М., Захожай В.Б., Єрін Д.Л. Методологія наукових досліджень: Навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури. 2004. 212 с.
- Коваліско Н.В. Методологія соціологічних досліджень. Навчальна програма основного курсу магістерської програми з соціології. Львів: Центр розвитку магістерських програм Львівського національного університету імені Івана Франка. 2003. 52 с.
- Ковальчук В.В., Моїсєєв Л.М. Основи наукових досліджень: Навчальний посібник. 5-е вид. Київ: Видавничий дім “Професіонал”. 240 с.
- Костенко Н., Іванов В. Досвід контент-аналізу: моделі та практики. Київ: Центр вільної преси, 2003. 200 с.
- Кривошеїн В.В. Теоретико-методологічні засади застосування івент-аналізу в діяльності патронатної служби органів державного управління. Аспекти публічного управління. Т. 6. № 3. 2018. С. 12-17.
- Ленуар Р., Мерлье Д., Пэнто Л., Шампань П. Начала практической социологии / Пер. с фр. А.Т.Бикбова, Д.В.Баженова, Е.Д.Вознесенской, Г.А.Чередниченко; М.: Институт экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 2001. 410 c. (“Gallicinium”).
- Міщенко М. Дослідження впливу інтерв’юера на відповіді респондента: результати методичного експерименту. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2004, № 1. С. 129.
- Панина Н. Технология социологического исследования. Курс лекций. К.: Институт социологии НАН Украины. 276 с.
- Паніна Н. Избранные труды по социологии: В трех томах. Том I. Вопросы теории, методологии, технологии социологического исследования и профессиональной этики. Киев: Факт, 2008. 472 с.
- Паніна Н. Технологія соціологічного дослідження: Курс лекцій. Київ, 2007. 320 с.
- Переверзєв О.С. Сучасні практики використання новітніх не опитувальних методів збору даних у соціології. Наукові записки НаУКМА. Соціологічні науки. Т. 196. С. 19-24.
- Савченко О. Наративний аналіз як засіб дослідження досвіду на особистісному рівні. East European Journal of Psycholinguistics. 1(2). C. 94-102.
- Семенова В. Качественные методы: введение в гуманистическую социологию. М.: Добросвет. 1998. 289 с.
- Сикевич З.В. Социологическое исследование. Практическое руководство. Москва.
- Степко О.М. Методи аналізу при проведенні комунікативних кампаній. Науковий вісник Інституту міжнародних відносин НАУ. Серія економіка, право, політологія, туризм. Т. 1. № 1. 2010. С. 169-173.
- Сусак В., Середа В. Якісні методи соціологічних досліджень. Навчальна програма основного курсу магістерської програми з соціології. Львів: Центр розвитку магістерських програм Львівського національного університету імені Івана Франка. 2001. 99 с.
- Сусоколов А.А. Технология социологического исследования. Учедное пособие по курсу “Практикум по экономической социологии”. М.: “Русская панорама”, 2008. 288 с. (Серия “SCIENTIA VINCES”).
- Сучасні методики контент-аналізу: навчальний посібник / Батаєва Катерина, Іванов Валерій, Коритнікова Надія, Костенко Наталія, Семотюк Орест, Юзва Людмила; за заг. ред. Костенко Н., Батаєвої К. та Іванова В. К.: Видавничий дім «Кондор», 2018. 416 с.
- Телейко А. Навчальна програма вибіркового курсу магістерської програми з соціології “Моделювання та прогнозування соціальних процесів”. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка. Центр розвитку магістерських программ.
- Технології прикладних соціологічних досліджень. Навчально-методичний посібник. Київ: Інститут соціології НАН України. 2003. 124 с.
- Титаренко Н.В., Янько А.О. Метод ФГІ в освітніх моніторингових дослідженнях. Проблеми розвитку соціологічної теорії: модернізація суспільства та соціальні технології. Матеріали ХV Міжнародної науково-практичної конференції. Під ред. Горбачика А.П., Судакова В.І. Київ: Логос, 2018. С. 184-186.
- Тихонов О. Програма курсу “Методологія і методи соціологічних досліджень”. Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2003. № 3. С. 157-168.
- Филлипс Л., Йоргенсен М.В. Дискурс-анализ. Теория и метод. Харків: Гуманітарний центр, 2004. 334 с.
- Хоменко Є. Особливості використання наративного аналізу для дослідження взаємодії. Психологія і особистість. 2014. № 1 (5) С. 100-111.
- Черниш Н. Соціологія. Курс лекцій. Львів: Кальварія. 540 с.
- Штомпка П. В фокусе внимания повседневная жизнь. Новый поворот в социологии. СОЦИС. 2009. № 8. С. 3-13.
- Штомпка П. Визуальная соціологія. Фотография как метод исследования. Москва: Логос, 2007. 168 с.
- Штомпка П. Десять тез про статус соціології в нерівному світі. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціологія. 2012. № 3. С. 8-9.
- Якісні дослідження в соціологічних практиках: Навчальний посібник. За ред. Н. Костенко, Л. Скокової. К.: Інститут соціології НАНУ, 2009. 400с.
- Berg B.L. Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Fifth Edition. Boston: Allyn and Bacon.
- Bernard H.R. Social Research Methods. London: SAGE Publications.
- Creswell J.W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Approaches, Second Edition. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications.