Представлення освітньої програми в публічному просторі

Обговорення  програмних цілей ОПП «Бізнес-соціологія» з

цьогорічними  бакалаврами-випускниками

15 червня 2023 р. відбулася зустріч гаранта освітньої-професійної програми «Бізнес-соціологія» і членів кафедри соціології з цьогорічними випускниками-бакалаврами. Під час зустрічі було порушено низку актуальних питань, що стосувалося результатів досягнення задекларованих цілей програми. Серед іншого: чи відповідає освітньо-професійна програма очікуванням студентів, пропозиції щодо змістовного наповнення навчального плану, упущення програми і що потрібно змінити та вдосконалити, чи відповідає програма вимогам академічної доброчесності. У ході обговорення з’ясувалося, що загалом студенти-випускники бакалаврату задоволені своїм навчанням за ОПП «Бізнес-соціологія», яка відкрила їм широкі можливості для розвитку комунікативних вмінь та навиків, спрямувала на кращу адаптивність до вимог сучасного ринку праці. Однак вказувалося на поодинокі випадки дублювання тем з різних предметів, незначний обсяг годин для вивчення іноземної мови, побажання розширити палітру кількісних методів соціологічного дослідження. Була висловлена майже одностайна думка, що на якісну підготовку суттєво впливала пандемія коронавірусу, виклики російсько-української війни, що до певної міри знижувало їхній навчальний потенціал та можливості, обмежувало процес «живої» комунікації у групі та студентське життя загалом. Наприкінці зустрічі студентам була запропонована анкета, що вмістила широкий спектр запитань щодо оцінки якості  освітньо-професійної програми «Бізнес-соціологія». До того ж, була звернена увага на особливості процесу підготовки до вступу в магістратуру за ОПП «Соціологія», гарантом якої є д. с. н., проф. Н.В. Коваліско.

_______________________________________________________________

Студенти третього курсу, які навчаються за ОПП «Бізнес-соціологія, презентували власний дослідницький проєкт

 

30.05.2023 р. відбулася презентація студентами 3 курсу, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Бізнес-соціологія», власного дослідницького проєкту із вивчення купівельних преференцій споживачів, реалізованого спільно з ТОВ «АЛЬЯНС МАРКЕТ». Дослідження було проведене у травні 2023 р. й передбачало вивчення якості послуг відомої на львівському ринку української торгівельної марки «Арсен». Оцінити та обговорити результати дослідження, реалізованого в межах навчальної дисципліни «Бізнес-практикум», були запрошені заступник генерального директора ТОВ «АЛЬЯНС МАРКЕТ» І.М. Новоставський та відповідно директор департаменту управління персоналом Д. В. Смирнов. Під час обговорення дослідницьких напрацювань студентів-соціологів І.М. Новоставський звернув увагу на їх окремі аспекти, зазначивши важливість кооперації науки і практики, а також ознайомив присутніх із особливостями вивчення ринку споживчих послуг із погляду реального менеджменту та маркетингу.  Для студентів важливо було почути авторитетну думку щодо їхніх науково-дослідницьких пошуків та відповідно задати низку запитань щодо перспектив майбутнього працевлаштування, вимог до професійного зростання. І.М. Новоставський, зокрема, на власному прикладі показав, як важливо бути спостережливим, не боятися труднощів, бути готовим до викликів та постійно набувати знання, проходячи шлях від рядового працівника компанії до топ-менеджера і керівника великих виробничих підрозділів. За усім цим має стояти цілеспрямована праця над собою, самовдосконалення та саморозвиток. У зустрічі взяли участь завідувач кафедри соціології Ю.Ф. Пачковський, доценти кафедри А.І. Кудринська та О.Б. Демків.

_____________________________________________________________________

Студенти-соціологи Франкового Університету реалізують власний дослідницький проєкт «Споживчий ринок м. Львова»

 

16 травня 2023 року розпочався польовий етап участі студентів-соціологів третього курсу, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Бізнес-соціологія», в реалізації власного дослідницького проєкту «Споживчий ринок м. Львова». В межах навчальної дисципліни «Бізнес-практикум» студенти Франкового Університету реалізували  креативні ідеї, увібрані в один великий науково-пізнавальний кейс  (наукові керівники проф. Ю. Пачковський, доц. А. Кудринська), що складається з двох частин. Перша частина передбачає е-анкетування львів’ян як споживачів, визначення їхніх преференцій та купівельних виборів. Друга  – це особиста участь студентів в опитуванні клієнтів торгівельної мережі «Арсен» щодо роботи її окремих торгівельних відділів з метою опрацювання рекомендацій, які б покращили рівень обслуговування. Набутий досвід студентами буде неоціненним як для майбутніх фахівців-соціологів, а також відкриє їм нові можливості  у пізнанні вимог потенційного ринку праці. З іншого боку, це поглибить співпрацю кафедри соціології Львівського національного університету імені Івана Франка з стейкхолдерами, зокрема в особі ТОВ «АЛЬЯНС МАРКЕТ».

____________________________________________________________________

Бізнес-практикум: дослідницькі проєкти студентів-соціологів

 4 квітня 2023 року  відбулася зустріч студентів третього курсу, які навчаються за освітньо-професійною  програмою  «Бізнес-соціологія»,  з Дмитром Смирновим,
директором  департаменту управління персоналом ТОВ «АЛЬЯНС МАРКЕТ». Предметом зустрічі було обговорення можливостей із реалізації  спільного дослідницького проєкту, націленого на вивчення споживчого попиту та перспектив розвитку великих торгівельних мереж у м. Львові. Д. Смирнов, який представляє знану львів’янам торгівельну мережу «Арсен», детально ознайомив присутніх із можливостями, які відкриває співпраця вищих навчальних закладів із потенційними роботодавцями, та поділився досвідом власного професійного зростання.

Зустріч відбулася в межах бізнес-практикуму як навчальної дисципліни, що надає студентам широкі можливості для напрацювання та реального втілення власних дослідницьких ідей. Результатом зустрічі стало обговорення низки пропозицій, які б відкрили можливість студентам в умовах командної роботи опрацювати бізнес-ідею та реалізувати її на практиці, враховуючи сучасні тенденції, пов’язані з модернізацією великих торгівельних мереж в умовах інформаційного суспільства. Студенти активно долучилися до процесу обговорення та висловили низку пропозицій щодо технічних сторін реалізації майбутнього проєкту, змістовного наповнення дослідницького інструментарію та підходів щодо вивчення сучасного споживача.

____________________________________________________________________

Зустріч із стейкхолдерами: обговорення ОПП бакалаврського рівня «Бізнес-соціологія», «Прикладна соціологія», а також ОПП магістерського рівня «Соціологія»

13 березня 2023 року відбулася онлайн-зустріч викладачів кафедри соціології Львівського національного університету імені Івана Франка з потенційними стейкхолдерами. За організацію та модерування зустрічі відповідали гаранти освітньо-професійних програм першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: проф. Ю. Ф. Пачковський (ОПП «Бізнес-соціологія») та доц. О. Т. Калиняк  (ОПП «Прикладна соціологія»), а також гарант освітньо-професійної програми (ОПП «Соціологія») другого (магістерського) рівня вищої освіти проф. Н. В. Коваліско.

До обговорення освітньо-професійних програм долучилися фахівці з різних сфер, в яких затребувані соціологи, зокрема, Ігор Корнієнко, завідувач кафедри практичної психології  Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти; Дмитро Смирнов, директор департаменту управління персоналом ТОВ «АЛЬЯНС МАРКЕТ»; Богдан Іванусь, заступник начальника управління адміністрування громад, начальник відділу координації та контролю департаменту міської агломерації Львівської міської ради; Ольга Герус, менеджер ТОВ «ДК-КОНСАЛТИНГ»; Оксана Сенюра, викладач вищої категорії («Технологічний фаховий коледж Національного університету «Львівська політехніка»); Оксана Химович, керівниця відділу якісних досліджень незалежного дослідницького центру «Соціоінформ; Христина Ілик, менеджер польових робіт Соціологічної агенції «ФАМА»; Вікторія Черепенчук, аналітикиня Міжнародного інституту  освіти, культури та зв’язків з діаспорою Національного університету «Львівська політехніка».

Зустріч виявилася продуктивною, адже торкнулася проблематики професійного становлення соціолога впродовж навчання як на бакалавраті, так і в магістратурі. Широке представництво учасників дискусії, яке охопило викладачів, працівників ІТ-галузі, бізнесу, місцевого самоврядування, а також практиків соціологічного спрямування, дало підстави для цікавого та фахового обговорення компетентностей соціологів, котрі здобувають диплом бакалавра за спеціалізаціями «Бізнес-соціологія» та «Прикладна соціологія», а також продовжують навчання на магістерській програмі «Соціологія». Зі стейкхолдерами предметом обговорення було змістовне наповнення освітньо-професійних програм, а саме загальних та фахових компетентностей, програмних результатів навчання, а відтак доповнень у структуру нормативних та вибіркових дисциплін,  наявних у чинних навчальних програмах. Кожен з учасників онлайн зустрічі акцентував увагу на позитивних аспектах усіх обговорюваних ОПП, проте були висловлені окремі коментарі та уваги.

І. Корнієнко, як викладач і практик із багаторічним досвідом, запропонував посилити блок практичного консультування для освітньо-професійних програм бакалаврського, а за можливості, магістерського рівня підготовки соціологів. Саме консалтинг, а особливо соціологічний консалтинг, є необхідною складовою професійного зростання фахівців та покликаний розвинути у студентів вміння спілкуватися, враховуючи типологічні (характерологічні) риси особистості, вербальну та невербальну складові комунікування. Це  також підсилило б складову із подолання кризових ситуацій та станів (зокрема, стресів), які сьогодні часто виникають у виробничій діяльності, а тим паче, зважуючи на сьогоднішні події російсько-української війни. З іншого боку, звернув увагу, шо бажано в освітній програмі з «Бізнес-соціології» змінити назву курсу «Соціологія бізнесу і підприємництва» на «Соціологія та психологія бізнесу», що, на його думку, врівноважило б соціологічну та психологічну складові, адже бізнес без психології втрачає елемент індивідуалізації.

Б. Іванусь зауважив, що сьогодні затребуваними у всіх гілках влади є фахівці, які володіють комунікативними, діловими навичками, що вкрай необхідне у взаємодії з мікрогромадами та соціальним середовищем. Було запропоновано підсилити бакалаврські програми дисциплінами, котрі дають можливість студентам формувати та розвивати вказані навички. У контексті програми із «Прикладної соціології» необхідно охопити комунікаційні навички у різних сферах: місцевого самоврядування, державного управління, громадського сектору тощо. У програмі з «Бізнес-соціології», крім зазначених сфер, слід акцентувати увагу на вмінні комунікувати у сучасному бізнес-середовищі. Йшлося також про залучення в межах виробничих практик магістрів до оцінювання та супроводу соціальних проєктів та програм міської ради, вміння здійснювати моніторинг питань розвитку громад, аналізу поточної ситуації та рекомендацій щодо перспектив їх розвитку. У підсумку, варто збільшити акценти на практичній складовій у підготовці фахівців соціології як бакалаврського, так і магістерського рівнів.

На особливу увагу заслуговує позитивна оцінка ОПП як бакалаврату, так і магістратури  Д. Смирновим, який представляє відому на українському ринку торгівельну компанію «АЛЬЯНС-МАРКЕТ». Серед вимог сучасних бізнес-структур від фахових соціологів є чимало практичних навичок, які пов’язані з комунікаціями, вмінням організувати опитування, здатністю сформувати маркетингову стратегію. Ним зазначено, що для сучасних соціологів важливо вміти працювати з людьми, розуміти специфіку командної роботи, сприймати значний спектр індивідуалістичних аспектів людської поведінки. У зв’язку з цим було запропоновано додати в межах «Прикладної соціології» дисципліну, пов’язану з HR-менеджментом, а в ОПП «Бізнес-соціологія» – таку ж дисципліну, але  з акцентом на бізнес-середовищі.

О. Герус долучилася до дискусії та наголосила на важливості теоретичної складової освітніх програм, особливо, магістерського рівня. У контексті підготовки бакалаврів, незалежно від спеціалізації, необхідно забезпечити теоретичну базу для майбутніх фахівців-соціологів, опираючись на котру вони зможуть розвивати свої вміння у практичній площині. Нею запропоновано додати практичні дисципліни, в межах яких вивчати кількісний аналіз даних соціологічних даних (наприклад, Big Date), методи контент-аналізу, дискурс- аналізу аналітичних матеріалів, а також запровадження новітніх технологій онлайн опитувань.

В. Черепенчук зазначила, що важливим для сучасного випускника магістратури, який в подальшому займається науковою роботою, є вміння теоретизувати при написанні наукових публікацій, тез доповідей, адже це вимагає систематизації та узагальнення аналітичних матеріалів. Важливою в цьому контексті є попередня підготовка студентів магістратури на бакалавраті, коли варто навчити студентів основам проєктного менеджменту, а також соціального проєктування. Для зацікавлення влади, громадськості при вирішенні актуальних проблем суспільства слід розвивати навички презентації своєї думки та аргументації через вивчення інфографіки та різних способів візуалізації результатів соціологічних досліджень, особливо вже на бакалаврському рівні в межах «Прикладної соціології» та «Бізнес-соціології».

О. Сенюра зазначила, що треба розвивати нові напрями соціологічного теоретизування та думати над розробкою таких прикладних навчальних дисциплін, як «Соціологія кар’єри», «Соціологія стартапів», «Соціологія іміджу», «Соціологія кризових комунікацій». Констатувала у підсумку, що це вже на розсуд викладачів кафедри, які з дисциплін мають бути представлені в бакалаврських навчальних планах чи на магістерській програмі.

Практик Х. Ілик констатувала, що традиційні методи збору інформації відходять. Відтак, актуалізуються інструменти штучного інтелекту, чат боти, онлайн панелі, різні платформи для онлайн опитувань, що знижують суттєво вартість проведення соціологічних досліджень та зменшують низку ризиків у роботі з цільовими соціальними групами та цільовою аудиторією загалом. Зважаючи на це, вартувало б внести до навчального плану дисципліни, в межах котрих було б доцільно вивчити нові методи проведення соціологічного дослідження або внести зміни в робочі програми діючих дисциплін. Важливо наповнювати такими практичними дисциплінами як бакалаврські програми, так і магістерські програми, для того, щоб становлення соціолога як фахівця було максимально комплексним.

О. Химович внесла пропозицію урізноманітнити викладання методів соціологічного дослідження, зокрема, на бакалаврському рівні. Важливо розуміти особливості спрямування бакалаврських програм. У зв’язку з цим в межах «Бізнес-соціології» варто вивчати нові методи на базі кейсів, що безпосередньо стосуються сучасного бізнесу, формування бізнес-середовища, бізнес-аналітики чи просування бізнес-ідей.  Для «Прикладної соціології» доцільно розширити цю базу й, окрім економічної сфери, охопити актуальні та цікаві кейси політичного, культурного, освітнього та інших спрямувань. Щодо підготовки магістрів, була висловлена думка, що у вибіркових курсах варто звернути увагу на аналітичні інструменти для якісного аналізу ринків, покращення якості надання послуг.

Обговорення складових ОПП бакалаврського («Бізнес-соціологія», «Прикладна соціологія») та магістерського рівнів («Соціологія») було наповнене важливими, актуальними та новими пропозиціями і рекомендаціями.  Удосконалення навчальних планів відбуватиметься з врахуванням зазначених рекомендацій, адже зміни будуть внесені в освітньо-професійні програми, котрі будуть запропоновані вступникам вже у 2023/2024 навчальному році.

____________________________________________________________________

Зустріч із випускниками кафедри соціології: обговорення

ОПП «Бізнес-соціологія» і «Прикладна соціологія»

10 березня 2023 року відбулася онлайн-зустріч викладачів кафедри соціології Львівського національного університету імені Івана Франка із випускниками-соціологами різних років. У зустрічі також взяли участь гаранти освітньо-професійних програм першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: проф. Ю Ф. Пачковський (ОПП «Бізнес-соціологія») та доц. О. Т. Калиняк  (ОПП «Прикладна соціологія»). Це була добра нагода почути думки випускників як потенційних стейкхолдерів стосовно можливості вдосконалення та поліпшення наявних навчальних планів, зважуючи на їхній набутий професійний досвід як соціологів та враховуючи сучасні вимоги ринку праці.

Обговорення охопило різні напрямки для можливих реорганізацій завдяки тому, що випускники кафедри на сьогодні є реалізованими фахівцями у різних сферах, котрі тією чи іншою мірою пов’язані із соціологічними знаннями та компетенціями. Учасниками дискусії були Ірина Криницька, доцент кафедри педагогіки та соціальної роботи Українського Католицького Університету, Оксана Філюк, керівниця відділу менеджменту якості освітнього процесу ЦЗЯО, Христина Ілик, завідувачка центру моніторингу Львівського національного університету імені Івана Франка, Тетяна Лукеря, експерт-аналітик аналітичного центру «Лабораторія законодавчих ініціатив» (м. Київ), Марія Прихід, фахівець із зв’язків з громадськістю і пресою Львівського центру надання послуг учасникам бойових дій, а також представниці ІТ-сфери – Оксана Бриндзак (requirement analyst у компанії Eleks) та Вікторія Кутікіна (middle strong release engineer у компанії Intellias).

Усі  учасники обговорення позитивно оцінили надані їм до розгляду освітньо-професійні програми із «Бізнес-соціології» та «Прикладної соціології», спираючись і на власний досвід навчання за спеціальністю «Соціологія», і на досвід працевлаштування. Учасники дискусії наголосили на тому, що знання та навики, отримані під час навчання, допомогли знайти роботу. Було висловлено також низку побажань та рекомендацій, серед яких слід виокремити побажання ввести більше практичних кейсів в межах різних галузевих соціологічних дисциплін. Експерти наголошували на важливості спрямовувати студентів до практичної імплементації їхніх навчальних проєктів, а також на значенні прикладної комунікації в реалізації таких тематичних блоків, як  організаційний бізнес, ділова комунікація, корпоративна культура, бізнес-структури, конфлікт-менеджмент (ОПП «Бізнес-соціологія»). Акцентували також на важливості тематичного наповнення соціології організацій у напрямку піар-менеджменту та новітнього брендингу, а також, враховуючи реалії російсько-української війни, розширити проблематику волонтерського руху, діяльності неприбуткових організацій та механізмів реалізації соціальної політики в нових умовах для ОПП «Прикладна соціологія».

У підсумку всі погодилися, що освітньо-професійні програми з соціології бакалаврського рівня дають широкі компетенції, котрі розкривають чимало можливостей для потенційної професійної самореалізації студентів.

Дякуємо за висловлені думки! Усі вони дуже цінні і будуть враховані кафедрою соціології у процесі вдосконалення і змістовнішого наповнення навчальних планів із освітньо-професійних програм, що реалізуються кафедрою соціології Львівського національного університету імені Івана Франка.

________________________________________________________________________

15.06.2022 р. в онлайн-форматі відбулася зустріч науково-педагогічного колективу кафедри соціології з першим випуском бакалаврів, які навчалися за освітньо-професійною програмою «Бізнес-соціологія». Модератор зустрічі, гарант програми проф. Пачковський Ю.Ф. наголосив, що наші випускники є  експертами, внутрішніми стейкхолдерами, думка яких для нас, викладачів, є важливою, щоб отримати зворотній зв’язок про змістовне наповнення навчального процесу, можливість його вдосконалення та  покращення. Під час обговорення порушувалася низка питань щодо відповідності Програми очікуванням студентів,  їх баченню себе на ринку праці, враховуючи набуті знання та практичні навички. Особлива увага була звернена на подальший розвиток та формування у студента комунікативних, підприємницьких та управлінських компетентностей. Серед інших обговорюваних питань: академічна доброчесність у вищій школі, взаємодія викладача і студента, залучення студентів до наукової роботи та активізація процесів академічної мобільності студентів-соціологів. Староста групи Ісс-41с Вікторія Кухарець під час обговорення висловила думку: «Я не знаю як у моїх колег, особисто моїм очікуванням вона (Програма) відповідала цілком і повністю. Тобто, ми дізнавалися багато нового. Загалом, я задоволена нашою Програмою і тим, які в нас були курси і що ми маємо у підсумку». На кінець зустрічі студентам була запропонована анкета, представлена у Google Форм, що вмістила широкий спектр запитань щодо оцінки якості  освітньо-професійної програми «Бізнес-соціологія». Результати опитування будуть представлені на сайті кафедри соціології для ширшого ознайомлення та обговорення.