Методологія історії

Тип: Нормативний

Кафедра: історії центральної та східної європи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
105Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1032професор Зашкільняк Л. О.Істм-11c

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1016Істм-11cпрофесор Зашкільняк Л. О.

Опис курсу

              Анотація  навчальної   дисципліни:

Курс розроблено таким чином, щоб дати студентам знання та сформувати уявлення про особливості конструювання науково-історичних знань та їх соціальну значущість, роль теорій і методів історичного пізнання, місце історика та історії у суспільних процесах своєї епохи. Набуті знання повинні допомогти майбутнім фаховим історикам орієнтуватися в організації, методології і проблематиці розвитку сучасного історіописання, створити теоретичний і практичний фундамент для проведення самостійної науково-дослідної роботи.

Метою навчальної дисципліни є сформувати у студентів належні теоретичні знання з проведення і використання результатів історичного пізнання в науково-дослідній роботі та суспільній практиці.

Основними цілями вивчення дисципліни є засвоєння студентами уживаної в сучасній науці термінології, методичних прийомів конструювання історичних текстів, опанування інформацією про еволюцію історичного мислення в попередні епохи і перспективи суспільного функціонування історичного знання.         

У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна; загальні; фахові) й досягаються такі програмні результати навчання:

ЗК 1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК 6. Здатність працювати в міжнародному контексті.

ЗК 7. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

ФК 1. Здатність виявляти та досліджувати історичні й археологічні джерела різних видів, аналізувати наукові тексти, узагальнювати інформацію.

ФК 2. Здатність здійснювати історичні й археологічні дослідження з визначеної тематики, в тому числі використовуючи методологічний інструментарій інших гуманітарних і соціальних наук.

ФК 3. Здатність презентувати та обговорювати результати досліджень і професійної діяльності у сфері історії та археології.

ФК 4. Здатність виявляти специфіку в підходах до вирішення проблем в галузі історії та археології представників різних наукових напрямів та шкіл, критично осмислювати новітні досягнення історичної науки.

ФК 5. Здатність розробляти і реалізовувати наукові та прикладні проєкти у історії, археології та/або дотичні до них міждисциплінарні проєкти.

ФК 6. Здатність здійснювати експертний аналіз в предметній області.

ФК 7 Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у закладах фахової передвищої та вищої освіти, наукових установах.

ПРН 1. Аналізувати теоретичні та методологічні проблеми сучасної історичної науки, критично оцінювати стан проблеми та результати останніх досліджень.

ПРН 2. Здійснювати рецензування, коментування, анотації наукових, науково-популярних, освітніх та публіцистичних текстів, які стосуються питань історії та археології.

ПРН 3. Розробляти й реалізовувати історичні та міждисциплінарні проєкти з урахуванням сучасних методологічних підходів.

ПРН 4. Застосовувати у професійній діяльності у сфері історії та археології сучасні цифрові інструменти і технології для пошуку, збереження і оброблення інформації, у тому числі для виконання наукових досліджень і реалізації освітніх та інноваційних проєктів.

ПРН 5. Планувати і виконувати наукові дослідження у сфері історії та археології, висувати та перевіряти гіпотези, обирати методи дослідження, аналізувати результати, обґрунтовувати висновки.

ПРН 6. Здійснювати експертизу пам’яток історії, археології та культури з метою їх охорони та можливого подальшого використання.

 

Рекомендована література

Базова

  • Вжосек В. Історія – Культура – Метафора. Постання некласичної історіографії. Про історичне мислення. – Київ, 2012.
  • Гірц К. Інтерпретація культур: Вибрані есе. Пер. з англ. Н. Комарова. Київ, 2001.
  • Доманська Е. Історія та сучасна гуманітаристика: дослідження з теорії знання про минуле / Переклав В. Склокін; редактори В. Склокін і С. Троян. – Київ: Ніка-Центр, 2012.
  • Зашкільняк Л. Вступ до методології історії. – Львів, 1996.
  • Зашкільняк Л. Методологія історії від давнини до сучасності. Львів, 1999.
  • Зашкільняк Л. Сучасна світова історіографія. Посібник для студентів історичних спеціальностей університетів. Львів, 2007.
  • Зашкільняк Л.О. Лекції-презентації з курсу «Методологія історії» на гугл-диску автора (лінк подається студентам з «вимогами» до курсу).
  • Колінгвуд Р.Д. Ідея історії. Київ, 1996.
  • Коннертон П. Як суспільства пам’ятають. Київ, 2004.
  • Лях С.Р. Методологія історії: класика і практика : навчальний посібник. – Запоріжжя : Видавничий дім «Гельветика», 2021.
  • Романюк І. М. Теорія та методологія історії : методичні рекомендації до практичних занять для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії/ уклад. І. М. Романюк. Вінниця, 2020.
  • Рюзен Й. Нові шляхи історичного мислення. Львів: Літопис, 2010.
  • Рюс Ж. Поступ сучасних ідей. Панорама сучасної науки / З французької переклав Віктор Шовкун. Київ, 1998.
  • Стельмах С.П. Методологія історії, методологія історичної науки // Енциклопедія історії України : у 10 т. / редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. Київ, 2009. Т. 6. С. 621-627.
  • Співак Ґаятрі Чакраворті. В інших світах. Есеї з питань культурної політики. Київ: Вид. дім «Всесвіт», 2006.
  • Тельвак В. Історіософія та методологія історії. Частина 1. Історіософія. Конспект лекцій. Дрогобич, 1999.
  • Тит Лівій. Від заснування міста. Книги І-V. Переклад Наталі Яковенко. Київ, 2022.
  • Топольський Є. Як ми пишемо та розуміємо історію. Таємниці історичної нарації. Київ: К.І.С., 2012.
  • Яковенко Н. Вступ до історії. – Київ, 2007.
  • Breisach E. Historiography: Ancient, Medieval and Modern. Chicago and London, 1983.
  • Grabski A.F. Dzieje historiografii. Wprowadzenie Rafał Stobiecki. Poznań, 2003.
  • Guldi Jo and Armitage David. The History Manifesto. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.

Матеріали

Інформаційні ресурси

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус: Методологія історії

Завантажити силабус