Візуальні образи історії (Живопис, скульптура, фотографія та кінематограф)

Тип: На вибір студента

Кафедра: етнології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
43Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
416доцент Тарнавський Р. Б.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
416доцент Тарнавський Р. Б.

Опис курсу

Історія, зауважуємо ми це чи ні, пронизує життя сучасного супільства. Кожного дня, йдучи по своїх справах, ми минаємо повз пам’ятники історичним діячам чи будівлі, пов’язані з тими чи тими історичними подіями (часто навіть не знаючи про це). Історичні постаті стали невід’ємною частиною популярної культури, а портрети (у т. ч., авторства видатних художників) та світлини деяких з них є найбільш упізнаваними та найбільш тиражованими зображеннями у світі (наприклад, фотографії Че Ґевари, який «віддав обличчя своє панкам на одежу», Альберта Айнштайна чи Чарлі Чапліна, портрети Наполеона, пензля неокласика Жака-Луї Давіда, чи Мерлін Монро, Єлизавети ІІ та Мао, авторства засновника поп-арту Енді Воргола). Хто з нас не бачив світлину «Обід на хмарочосі», зроблену 1932 р. під час будівництва Рокфеллер-центру в Нью-Йорку? Чи маску фараона Тутанхамона? Або ж т. зв. маску Ґая Фокса – учасника Порохової змови 1605 р., стилізоване обличчя якого (завдяки художнику коміксів Девіду Ллойду) нині стало символом протестних акцій? Час від часу ми переглядаємо історичні телепередачі, фільми та серіали (які часто є екранізаціями художніх творів), частина з яких очолює світові рейтинги (наприклад, «Гладіатор» Рідлі Скотта, «Жанна д’Арк» Люка Бессона, «Титанік» Джеймса Кемерона, «Список Шіндлера» Стівена Спілберґа, або ж серіал Майкла Герста «Вікінги», завдяки якому образ володарки норвезьких земель Лаґерти нині нерозривно пов’язаний із канадською акторкою українського походження Кетрін Винник). Саме такі візуальні образи історії мають великий вплив на формування історичної свідомості більшості населення світу (тому таким важливим на сьогодні є створення конкурентноздатного українського історичного теле- та кінопродукту). Проте, чи завжди ми замислюємося над тим, наскільки правдивою є візуалізація історії засобами мистецтва? Чи в цьому випадку можна довіряти лише фото- та кінодокументалістам? А, можливо, важливішою є не так стовідсоткова достовірність відтворених у фільмі чи на картині історичних реалій, як передання духу епохи? Знаємо й про те, що історичні образи часто ставали елементами пропаганди. Згадаймо й про дискусії, які точаться у суспільстві навколо встановлення пам’ятників, навколо історичних фільмів та ін. Відображенню історії в живописі, скульптурі, фотографії та кінематографі власне й присвячено пропонований курс.

Мета та завдання навчальної дисципліни

 1.1. На основі використання найновіших здобутків візуальної антропології навчити студентів вмінь та навиків щодо використання візуальних джерел для представлення історичних явищ, подій та персоналій; виробити в студентів уміння підбирати ілюстративний матеріал з огляду на його якість, інформативність та естетичну вартість.

1.2. Студенти повинні навчитися критично опрацьовувати рекомендовані джерела, аналізувати фактичний матеріал, виявити вміння робити його порівняння та аналіз, представляти у формі презентацій.

1.3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні:

– знати: головних художників, скульпторів, фотографів та кінематографістів, творчість яких важлива для створення візуальних образів історії; їхні основні твори;

– розуміти: тенденції у розвитку живопису, скульптури, фотографії та кінематографу впродовж історії; особливості естетичного та інформативного критеріїв творів мистецтва;

– вміти: аналізувати твори мистецтва як історичні джерела; створювати якісні презентаційні матеріали, що допомагають продемонструвати знання фактичного матеріалу, естетичні смаки та ораторське мистецтво.
Опис

Рекомендована література

Брюховецька Л. І. Найцікавіша історія в Європі. Екранні версії / Лариса Брюховецька. – Київ: Задруга, 2014. – 496 с.

Огієвська І. В. Микола Пимоненко: альбом / І. В. Огієвська. – Київ: Мистецтво, 2013. – 128 с.

Bourke White M. Portrait of Myself / Margaret Bourke White. – New York: Simon and Schuster, 1963. – 381 p.

Caldwell E. North of the Danube / Erskine Caldwell and Margaret-Bourke White. – New York: The Viking Press, 1939. – 128 p. + 148 p. of plates.

Caldwell E. You Have Seen Their Faces / Erskine Caldwell and Margaret-Bourke White; foreword by Alan Trachtenberg. – Third edition. – Athenes: University of Georgia Press, 1995. – 22 p.

Eisenstaedt A. Eisenstaedt on Eisenstaedt: A Self-portrait / Alfred Eisenstaedt. – New York: Abbeville Press, 1985. – 119 p.

Karsh Y. Faces of Destiny: Portraits by Karsh / Yousuf Karsh. – Chicago; London: Ziff-Davis Publishin, and George G. Harrap, 1946. – 158 p.

Karsh Y. Portraits of Greatness / Yousuf Karsh. – Toronto; New York: University of Toronto Press, Thomas Nelson and Sons, 1959. – 208 p.

Karsh: Beyond the Camera / introduction and commentary by David Travis. – Boston: David R. Godine Publisher, 2012. – 38 p.

Meltzer M. Dorothea Lange: A Photographer’s Life / Milton Meltzer; with a foreword by Naomi Rosenblum. – Syracuse, New York: Syracuse University Press, 2000. – 376 p.

Wells W. Silent Theater: The Art of Edward Hopper / Walter Wells, Phaidon Press, 2007. – 264 p.

Yousuf Karsh: Regarding Heroes / selected, with an essay, by David Travis. biographical sketches by Patricia Kouba. – Boston: David R. Godine Publisher, 2009. – 190 p.

Інтернет-ресурси:

100 Photographs. The Most Influential Images of All Time // Режим доступу: http://100photos.time.com/?view=timeline&position=79.

Genthe photograph collection (Library of Congress) // Режим доступу: http://www.loc.gov/pictures/item/94837677.

Google Arts and Culture // Режим доступу: https://www.google.com/culturalinstitute.

International Photography Hall of Fame and Museum // http://iphf.org.

Photographs by Yousuf Karsh // National Portrait Gallery // Режим доступу: https://www.npg.org.uk/collections/search/set/262/Photographs+by+Yousuf+Karsh.

Photography and the Great Depression // Режим доступу: https://lis471.wordpress.com.

Yousuf Karsh, master photographer of the 20th century // Режим доступу: https://karsh.org.

Матеріали

Поділ на групи

ІІ курс (стаціонар). Завдання на період карантину. Візуальні образи історії. Конспект лекцій

ІІ курс (стаціонар). Завдання на період карантину. Візуальні образи історії. Індивідуальне завдання

ІІ курс (стаціонар). Завдання на період карантину. Візуальні образи історії. Завдання

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму