Вступ до історії та педагогічної професії
Тип: Нормативний
Кафедра: історії центральної та східної європи
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 32 | доцент Полещук Т. С. | Ісо-11с, Ісо-12с, Ісо-13с |
Опис курсу
Анотація навчальної дисципліни:
Нормативний курс “Вступ до історії та педагогічної професії” передбачає ознайомлення студентів першого курсу із змістом та напрямками підготовки істориків у вищій школі; розкриває основні форми навчальної роботи студентів; подає початкові знання про історію історичної науки, теорію та методику навчання історії, засади науково-методичних досліджень з історії.
Програма і навчально-методичні матеріали курсу забезпечують можливість засвоєння студентами знань, умінь та навиків, необхідних для здобуття фаху історика, вчителя історії.
Навчальний план курсу передбачає 32 години аудиторних занять (32 год. лекцій) і 58 годин самостійної роботи.
Результати навчання:
У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними, методичними і практичними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна; загальні; фахові) й досягаються такі програмні результати навчання:
ЗК 2. Уміти застосовувати набуті знання на практиці й повноцінно використовувати власні інтелектуальні ресурси для реалізації поставлених завдань.
ЗК 5. Демонструвати навички міжособистісної взаємодії, вміти працювати в колективі й ефективно співпрацювати з учасниками навчального процесу.
ЗК 6. Письмово й усно спілкуватися (комунікувати) українською – державною та іноземною мовами.
ЗК 10. Адаптовуватися до нових соціокультурних умов, ситуацій і викликів, самостійно набувати нових компетентностей, бути конкуретноспроможним.
ФК 2. Виявляти здатність до міждисциплінарної взаємодії й уміння працювати з матеріалом суміжних освітньо-наукових сфер (філософія, політологія, філологія, культурологія, соціологія тощо) під час вирішення навчальних і наукових завдань.
ФК 4. Уміти застосовувати історичні знання та навчальні методики в практичній діяльності – у викладанні історії, організації навчального процесу, розробці навчально-методичного забезпечення дисципліни, при аналізі поточних суспільних процесів; формувати й науково аргументувати власну позицію щодо них.
ФК 5. Володіти сучасним методичним інструментарієм для здійснення дослідницької діяльності в галузі дидактики історії.
ФК 7. Володіти навичками практичного використання знань з основ дидактики та педагогічної діяльності.
ФК 9. Уміти спрямовувати навчально-виховний процес, спираючись на набуті знання, психологічні особливості різних вікових і соціальних груп школярів.
ФК 10. Діяти згідно з принципами академічної доброчесності та професійної етики історика й учителя.
ПРН 1. Здатність володіти історичним матеріалом, понятійним апаратом, принципами й методиками організації навчального процесу в загальноосвітній школі та способами проектування навчальної діяльності.
ПРН 2. Здатність використовувати потенціал сучасних інформаційно-технологічних ресурсів у педагогічній та дослідницькій діяльності, застосовувати інноваційні методики в навчальному процесі;
ПРН 3. Здатність продуктивно застосувати професійний і творчий потенціал як в інтересах суспільства (в освітній і соціальній сферах суспільного життя), так і для самореалізації особистості; розуміти проблематику ролі й місця людини в історичному процесі, політичній та соціальній організації суспільства.
ПРН 6. Здатність керуватися в повсякденному житті моральними та етичними нормами, з повагою і розумінням ставитися до інших світоглядних позицій.
ПРН 9. Здатність професійно вести дискусії на історичні й суміжні теми; співвідносити знання про минуле з сучасними тенденціями розвитку суспільства.
Знання та розуміння:
- предмету, функцій, завдань історії як майбутньої сфери професійної діяльності;
- основних понять і категорій історичної науки;
- загальних тенденцій розвитку історичної науки, принципів та методів історичних досліджень;
- форм і методів навчально-наукової роботи студентів;
- теорії та методики навчання історії (дидактики історії).
Уміння:
- працювати з різними видами історичних джерел і літератури;
- самостійно здійснювати підготовку до практичних і семінарських занять, брати участь в обговореннях і дискусіях;
- засвоїти загальні вимоги щодо підготовки і написання студентських наукових робіт;
- оперувати історичною термінологією, розуміти основні тенденції розвитку історичної науки;
- використовувати знання з основ дидактики та педагогічної діяльності.
Комунікація:
- діяти та взаємодіяти в інформаційному просторі як активний учасник інтелектуального середовища, збирати, інтерпретувати та застосовувати дані у сфері історії та археології;
- застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на різних етапах наукових досліджень;
- конструктивно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, з носіями знань, розвивати досвід наукової комунікації в усній і письмовій формі;
- розвивати досвід публічних презентацій проєктів, цілей та результатів наукових пошуків і популяризації знань.
Автономія та відповідальність:
- виявляти, ставити та вирішувати проблеми, ранжувати цінності, цілі і завдання наукової діяльності на основі етичних стандартів професії та законодавства України про освіту;
- аналізувати й оцінювати нові знання, ідеї та цілі соціально відповідально і свідомо на основі принципів людиноцентризму та прав людини;
- нести особисту відповідальність за організацію та проведення наукового дослідження, достовірність, надійність і об’єктивність отриманих результатів.
Рекомендована література
Базова
- Бондар В. Дидактика: підр. для студ. вищ. педаг. навч. закл. – К.: Либідь, 2005. – 264 с.
- Дмитрієнко М. Ф. Джерела історичні // Енциклопедія історії України. – К.: Інститут історії НАН України, 2005. – Т.2. – С. 374-375.
- Еко У. Як написати дипломну роботу: Гуманітарні науки. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 224 с.
- Ковальчук Л. Основи педагогічної майстерності: навч. посіб. – Львів: В-во ЛНУ ім. І. Франка, 2007. – 604 с.
- Методичні поради до написання курсових і кваліфікаційних робіт з історії . – Львів: Вид-во ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 48 с.
- Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну / пер. з англ. – К.: Наш формат, 2018. – 272 с.
- Пометун О., Фрейман Г. Методика навчання історії в школі. – К.: Генеза, 2005. – 328 с.
- Стельмах С. П. Історична наука // Енциклопедія історії України. – К.: Інститут історії НАН України, 2005. – Т.3 – С. 562-566.
- Турченко Ф. Україна – повернення історії: Генеза сучасного підручника. – К.: Генеза, 2016.
- Яковенко Н. Вступ до історії. – К.: Критика, 2007. – 376 с.
- Яремчук В. Основи науково-дослідної роботи студентів: навч. посібник. – Острог: Національний університет «Острозька академія», 2012. – 56 с.
Допоміжна
- Брайчевський М. Вступ до історичної науки: навч. посібник. – К.: КМ Academia, 1995. – 168 с.
- Зашкільняк Л. Методологія історії від давнини до сучасності. – Львів: ЛДУ ім. І. Франка, 1999. – 228 с.
- Зашкільняк Л. Сучасна світова історіографія : посібн. для студ. істор. спец. ун – тів. – Львів : ПАІС, 2007. – 312с.
- Історія, пам’ять, політика: Зб. наук. ст./Упор. Г. Касьянов. – К.: Інститут історії НАН України, 2016.
- Історична освіта і сучасність. Як викладати історію школярам і студентам. – К.: «К.І.С.», 2007.
- Крип’якевич І. П. Нарис методики історичних досліджень. Завдання історичної методики // Укр. іст. журнал. – 1967. – № 2-4, 7-10.
- Удод О. Українська історична дидактика: академічний дискурс. – К.: Інститут історії НАН України, 2016.
- Українська історіографія на зламі ХІХ і ХХ століть: здобутки і проблеми / Кол. монографія за ред. Л. Зашкільняка. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2004. – 406 с.
Матеріали
Інформаційні ресурси
1.Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 №1556 – VІІ із змінами // zakon.rada.gov.ua /laws/show/1556-18#Text
2.https:/lnu.edu.ua; clio.lnu.edu.ua
3.http://uk.wikipedia.org/wiki/Історія
4.http://uk.wikipedia.org/wiki/Історія_науки
5.http://uk.wikipedia.org/wiki/Історіографія
6.http://uk.wikipedia.org/wiki/Дослідження
9.https://www.britishcouncil.org.ua/programmes/english/opportunities/universities/gohigher Gohigher. org (Вище! Спільнота для навчання та викладання)