Вступ до історії та педагогічної професії

Тип: Нормативний

Кафедра: історії центральної та східної європи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
13Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
132доцент Полещук Т. С.Ісо-11с, Ісо-12с, Ісо-13с

Опис курсу

             Анотація навчальної дисципліни:

Нормативний курс “Вступ до історії та педагогічної професії” передбачає ознайомлення студентів першого курсу із змістом та напрямками підготовки істориків у вищій школі; розкриває основні форми навчальної роботи студентів; подає початкові знання про історію історичної науки, теорію та методику навчання історії, засади науково-методичних досліджень з історії.

Програма і навчально-методичні матеріали курсу забезпечують можливість засвоєння студентами знань, умінь та навиків, необхідних для здобуття фаху історика, вчителя історії.

Навчальний план курсу передбачає 32 години аудиторних занять (32 год. лекцій) і 58 годин самостійної роботи.

                Результати навчання:

У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними, методичними і практичними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна; загальні; фахові) й досягаються такі програмні результати навчання:

ЗК 2. Уміти застосовувати набуті знання на практиці й повноцінно використовувати власні інтелектуальні ресурси для реалізації поставлених завдань.

ЗК 5. Демонструвати навички міжособистісної взаємодії, вміти працювати в колективі й ефективно співпрацювати з учасниками навчального процесу.

ЗК 6. Письмово й усно спілкуватися (комунікувати) українською – державною та іноземною мовами.

ЗК 10. Адаптовуватися до нових соціокультурних умов, ситуацій і викликів, самостійно набувати нових компетентностей, бути конкуретноспроможним.

ФК 2. Виявляти здатність до міждисциплінарної взаємодії й уміння працювати з матеріалом суміжних освітньо-наукових сфер (філософія, політологія, філологія, культурологія, соціологія тощо) під час вирішення навчальних і наукових завдань.

ФК 4. Уміти застосовувати історичні знання та навчальні методики в практичній діяльності – у викладанні історії, організації навчального процесу, розробці навчально-методичного забезпечення дисципліни, при аналізі поточних суспільних процесів; формувати й науково аргументувати власну позицію щодо них.

ФК 5. Володіти сучасним методичним інструментарієм для здійснення дослідницької діяльності в галузі дидактики історії.

ФК 7. Володіти навичками практичного використання знань з основ дидактики та педагогічної діяльності.

ФК 9. Уміти спрямовувати навчально-виховний процес, спираючись на набуті знання, психологічні особливості різних вікових і соціальних груп школярів.

ФК 10. Діяти згідно з принципами академічної доброчесності та професійної етики історика й учителя.

ПРН 1. Здатність володіти історичним матеріалом, понятійним апаратом, принципами й методиками організації навчального процесу в загальноосвітній школі та способами проектування навчальної діяльності.

ПРН 2. Здатність використовувати потенціал сучасних інформаційно-технологічних ресурсів у педагогічній та дослідницькій діяльності, застосовувати інноваційні методики в навчальному процесі;

ПРН 3. Здатність продуктивно застосувати професійний і творчий потенціал як в інтересах суспільства (в освітній і соціальній сферах суспільного життя), так і для самореалізації особистості; розуміти проблематику ролі й місця людини в історичному процесі, політичній та соціальній організації суспільства.

ПРН 6. Здатність керуватися в повсякденному житті моральними та етичними нормами, з повагою і розумінням ставитися до інших світоглядних позицій.

ПРН 9. Здатність професійно вести дискусії на історичні й суміжні теми; співвідносити знання про минуле з сучасними тенденціями розвитку суспільства.

Знання та розуміння:

  • предмету, функцій, завдань історії як майбутньої сфери професійної діяльності;
  • основних понять і категорій історичної науки;
  • загальних тенденцій розвитку історичної науки, принципів та методів історичних досліджень;
  • форм і методів навчально-наукової роботи студентів;
  • теорії та методики навчання історії (дидактики історії).

Уміння:

  • працювати з різними видами історичних джерел і літератури;
  • самостійно здійснювати підготовку до практичних і семінарських занять, брати участь в обговореннях і дискусіях;
  • засвоїти загальні вимоги щодо підготовки і написання студентських наукових робіт;
  • оперувати історичною термінологією, розуміти основні тенденції розвитку історичної науки;
  • використовувати знання з основ дидактики та педагогічної діяльності.

Комунікація:

  • діяти та взаємодіяти в інформаційному просторі як активний учасник інтелектуального середовища, збирати, інтерпретувати та застосовувати дані у сфері історії та археології;
  • застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на різних етапах наукових досліджень;
  • конструктивно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, з носіями знань, розвивати досвід наукової комунікації в усній і письмовій формі;
  • розвивати досвід публічних презентацій проєктів, цілей та результатів наукових пошуків і популяризації знань.

Автономія та відповідальність:

  • виявляти, ставити та вирішувати проблеми, ранжувати  цінності, цілі і завдання наукової діяльності на основі етичних стандартів професії та законодавства України про освіту;
  • аналізувати й оцінювати нові знання, ідеї та цілі соціально відповідально і свідомо на основі принципів людиноцентризму та прав людини;
  • нести особисту відповідальність за організацію та проведення наукового дослідження, достовірність, надійність і об’єктивність отриманих результатів.

Рекомендована література

Базова

  1. Бондар В. Дидактика: підр. для студ. вищ. педаг. навч. закл. – К.: Либідь, 2005. – 264 с.
  2. Дмитрієнко М. Ф. Джерела історичні // Енциклопедія історії України. – К.: Інститут історії НАН України, 2005. – Т.2. – С. 374-375.
  3. Еко У. Як написати дипломну роботу: Гуманітарні науки. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 224 с.
  4. Ковальчук Л. Основи педагогічної майстерності: навч. посіб. – Львів: В-во ЛНУ ім. І. Франка, 2007. – 604 с.
  5. Методичні поради до написання курсових і кваліфікаційних робіт з історії . – Львів: Вид-во ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 48 с.
  6. Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну / пер. з англ. – К.: Наш формат, 2018. – 272 с.
  7. Пометун О., Фрейман Г. Методика навчання історії в школі. – К.: Генеза, 2005. – 328 с.
  8. Стельмах С. П. Історична наука // Енциклопедія історії України. – К.: Інститут історії НАН України, 2005. – Т.3 – С. 562-566.
  9. Турченко Ф. Україна – повернення історії: Генеза сучасного підручника. – К.: Генеза, 2016.
  10. Яковенко Н. Вступ до історії. – К.: Критика, 2007. – 376 с.
  11. Яремчук В. Основи науково-дослідної роботи студентів: навч. посібник. – Острог: Національний університет «Острозька академія», 2012. – 56 с.

 

Допоміжна

  1. Брайчевський М. Вступ до історичної науки: навч. посібник. – К.: КМ Academia, 1995. – 168 с.
  2. Зашкільняк Л. Методологія історії від давнини до сучасності. – Львів: ЛДУ ім. І. Франка, 1999. – 228 с.
  3. Зашкільняк Л. Сучасна світова історіографія : посібн. для студ. істор. спец. ун – тів. – Львів : ПАІС, 2007. – 312с.
  4. Історія, пам’ять, політика: Зб. наук. ст./Упор. Г. Касьянов. – К.: Інститут історії НАН України, 2016.
  5. Історична освіта і сучасність. Як викладати історію школярам і студентам. – К.: «К.І.С.», 2007.
  1. Крип’якевич І. П. Нарис методики історичних досліджень. Завдання історичної методики // Укр. іст. журнал. – 1967. – № 2-4, 7-10.
  2. Удод О. Українська історична дидактика: академічний дискурс. – К.: Інститут історії НАН України, 2016.
  3. Українська історіографія на зламі ХІХ і ХХ століть: здобутки і проблеми / Кол. монографія за ред. Л. Зашкільняка. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2004. – 406 с.

Матеріали

Інформаційні ресурси

1.Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 №1556 – VІІ із змінами // zakon.rada.gov.ua /laws/show/1556-18#Text

2.https:/lnu.edu.ua; clio.lnu.edu.ua

3.http://uk.wikipedia.org/wiki/Історія

4.http://uk.wikipedia.org/wiki/Історія_науки

5.http://uk.wikipedia.org/wiki/Історіографія

6.http://uk.wikipedia.org/wiki/Дослідження

7.https://prometheus.org.ua/

8.https://ed-era.com/

9.https://www.britishcouncil.org.ua/programmes/english/opportunities/universities/gohigher  Gohigher. org (Вище! Спільнота для навчання та викладання)

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус: Вступ до історії та педагогічної професії

Завантажити силабус

Силабус: Вступ до історії та педагогічної професії

Завантажити силабус

Силабус: Вступ до історії та педагогічної професії

Завантажити силабус

Силабус: Вступ до історії та педагогічної професії

Завантажити силабус