Європейське суспільство і культура на шляху трансформації (ІІ пол. ХІХ – І пол. ХХ ст.)

Тип: На вибір студента

Кафедра: історії центральної та східної європи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
94Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
932доцент Сирота Р. Б.Істм-11c

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
916Істм-11cдоцент Сирота Р. Б.

Опис курсу

Анотація навчальної дисципліни

          Упродовж другої половини ХІХ ст. – першої половини ХХ ст. у Європі сформувалися нові соціальні відносини і виникли сучасні культурні моделі. Хоча економічний розвиток безперечно відіграв важливу роль у становленні суспільств модерного типу на континенті, національне життя зазнало впливів демографічного переходу і міграцій населення, нуклеризації сім’ї і плюралізації сімейних форм, соціальної мобільності і змін у розподілі доходів і багатства, урбанізації і появи системи соціального захисту. У Європі зросли стандарти життя і розпочалася епоха масового споживання. Люди подорожували не лише по справах, але й задля відпочинку, більше купляли предметів роскоші і споживали новини, музику і телевізійні передачі. Змінилися релігійні практики, з’явилися нові типи ідентичностей, розширилася участь населення у політичних процесах, виникає громадянське суспільство. Усе це спонукає істориків розглядати суспільні і культурні зміни зазначеного періоду не лише через призму національного минулого, але й в рамках континету як ціліності. Відтак, метою навчальної дисципліни є ознайомлення здобувачів вищої освіти з головними аспектами суспільного життя і культури Європи упродовж другої половини ХІХ ст. – першої половини ХХ ст., застосовуючи порівняльний принцип.

          Завдання навчальної дисципліни передбачають опанування здобувачами вищої освіти інформації з соціальної і культурної історії Європи зазначеного періоду, засвоєння термінології та основних концепцій, які застосовуються сьогодні для пояснення соціокультурних процесів, розвиток навиків порівняльного аналізу і критичного мислення, необхідних для виявлення, оцінки та прогнозування соціальних і культурних новацій. Це сприятиме не лише розширенню творчого потенціалу у здобувачів вищої освіти, осягненню ними сутності „європейськості”, а й допоможе стати ефективними лідерами євроінтеграційних процесів в Україні

У результаті вивчення навчальної дисципліни докторант повинен

знати: суть та особливості становлення модерного європейського суспільства і його культури; сучасні концепції і термінологію в галузях демографії, соціології та культурології, які використовуються для пояснення соціокультурних процесів; національні і загальноєвропейський контексти демографічних, соціальних і культурних змін; основні стратегії у розподілі доходів та організації соціального захисту, їх еволюцію; особливості формування нових соціальних, культурних та політичних ідентичностей у Європі;

вміти: аналізувати, порівнювати та систематизувати інформацію соціо-культурного характеру в історичному контексті; критично розглядати різноманітні демографічні, соціологічні та культурологічні концепції; виявляти, оцінювати та прогнозувати соціальні і культурні новації; визначати основи формування соціальних, культурних та політичних ідентичностей, перспективи їхнього розвитку; практично застосовувати знання із соціокультурної історії Європи у професійній і громадській діяльності.

Рекомендована література

Основна

  1. Дейвіс, Норман. Європа: Історія (Київ: Видавництво Соломії Павличко „Основи”, 2001).
  2. Rietbergen, Peter. Europe: A Cultural History, 3rd ed. (London and New York: Routledge, 2015).
  3. Tomka, Béla. A Social History of Twentieth-Century Europe (London and New York: Routledge, 2013)

 Додаткова

  1. 1 Баччи, Массимо Ливи. Демографическая история Європы (Спб.: Александрия, 2010).
  2. Гобсбаум, Ерік. Вік екстремізму: Коротка історія ХХ віку (1914–1991) (Київ: Видавничий дім „Альтернативи”, 2001).
  3. Джадт, Тоні. Після війни. Історія Європи від 1945 року (Київ: Наш формат, 2020).
  4. Дінцельбахер, Петер (ред.). Історія європейської ментальності (Львів: Літопис, 2001).
  5. Мак-Ніл, Вільям. Піднесення Заходу: Історія людської спільноти (Київ: Ніка-Центр, 2020).
  6. Муромцева, Юлія. Демографія: Навчальний посібник (Київ: Кондор, 2008).
  7. Павленко, Юрій. Історія світової цивілізації: Соціокультурний розвиток людства. Навч. посібник (Київ: Либідь, 1996).
  8. Arcangeli, Alessandro, Rogge, Jörg and Salmi, Hannu, eds. The Routledge Companion to Cultural History in the Western World (London and New York: Routledge, 2020).
  9. Daunton, Martin and Hilton, Matthew, The Politics of Consumption: Material Culture and Citizenship in Europe and America (Oxford and New York: Berg, 2001).
  10. Delanty, Gerald. Formations of European Modernity: A Historical and Political Sociology of Europe (Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2013).
  11. Figes, Orlando. The Europeans: Three Lives and the Making of a Cosmopolitan Culture (New York: Metropolitan Books, 2019).
  12. Kaeble, Hartmut. A Social History of Western Europe, 1880–1980 (Savage, MD: Barnes & Noble Books, 1990).
  13. Merriman, John. A History of Modern Europe: From the Renaissance to the Present, 3rd ed. (New York and London: W. W. Norton & Company, 2010).
  14. Pachter, Henry M. The Fall and Rise of Europe: A Political, Social, and Cultural History of the Twentieth Century (Newton Abbot and London: David & Charles, 1975).
  15. Salmi, Hannu. Nineteenth-Century Europe: A Cultural History (Cambridge: Polity Press, 2008).
  16. Sassoon, Donald. The Culture of the Europeans: From 1800 to the Present (London: Harper and Collins, 2006).
  17. Stearns, Peter N., -in-chief, Encyclopedia of European Social History from 1350 to 2000, 6 vols (New York: Charles Scribner’s Sons, 2001).
  18. Timm, Annette F. and Sanborn, Joshua A. Gender, Sex and the Shaping of Modern Europe: A History from the French Revolution to the Present Day (Oxford and New York: Berg, 2007).
  19. Tipton, Frank B. and Aldrich, Robert. An Economic and Social History of Europe, 1890–1939 (Basingstoke and London: Macmillan, 1987).
  20. Tipton, Frank B. and Aldrich, Robert. An Economic and Social History of Europe from 1939 to the Present (Basingstoke and London: Macmillan, 1987);.
  21. Trentmann, Frank, Paradoxes of Civil Society: New Perspectives on Modern German and British History (New York and Oxford: Berghahn Books, 2000).

Інтернет-джерела

 Грицак, Ярослав. Лекції курсу „Вибрані питання європейської історії”. URL: https://er.ucu.edu.ua/handle/1/841

Матеріали

Інформаційні ресурси

  1. Соціум: альманах соціальної історії. URL: http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe
  2. The Social History Society. URL: https://socialhistory.org.uk
  3. Internet Archive: Digital Library of Free & Borrowable Books, Movies, Music & Wayback Machine. URL: https://archive.org .

 

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму