Історія Західної Європи та Америки першої половини ХХ ст.

Тип: Нормативний

Кафедра: світової історії модерного часу

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
74Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
632доцент Васьків Н. А.Іст-41с, Іст-42c, Іст-43c

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
532Іст-41сдоцент Козицький А. М.
Іст-42cТичка Г. І.
Іст-43cВахнянин А. С.

Опис курсу

Навчальну дисципліну розроблено таким чином, щоб надати студентам знання, необхідні для розуміння фундаментальних змін, які охопили країни Заходу у новітній час. У центрі уваги геополітичні зміни, політичні процеси, соціально-економічні трансформації та культурні здобутки західної цивілізації в першій половині ХХ ст. На розгляд виносяться теми, які розкривають найістотніші аспекти розвитку країн Заходу з часу Великої війни і завершенням Другої світової війни.

Метою вивчення дисципліни “Історія Західної Європи та Америки першої половини ХХ ст.” є сприяння у засвоєнні студентами концептуальних підходів до розуміння особливостей історичного розвитку країн Заходу у новітній час.

Завдання: 1) розглянути соціально-економічні, політичні, культурні та інтелектуальні процеси в Західній Європі та Америці з часу завершення Великої війни і до початку холодної війни; 2) проаналізувати події новітньої історії у контексті характерних рис розвитку державно-політичних і культурних систем світу; 3) відстежити місце українського питання у політиці країн Заходу; 4) розвинути у студентів здатність до системного мислення, наукове уявлення про історичний розвиток різних цивілізацій, основних періодах історії, здобутки, особливості, роль і значення у світовій історії.

Навчальна дисципліна формує такі програмні компетентності:

А). Загальні компетентності:

– знаходити, опрацьовувати, критично аналізувати, систематизувати та верифікувати інформацію з різних джерел;

– уміти застосовувати набуті знання на практиці й повноцінно використовувати власні інтелектуальні ресурси для реалізації поставлених завдань;

– демонструвати навички міжособистісної взаємодії, вміти працювати в колективі й ефективно співпрацювати з учасниками навчального процесу;

– діяти із громадянською відповідальністю та почуттям поваги до оточуючих.

Б). Фахові компетентності:

– знати предметну область майбутньої професії, вміти аналізувати історичні явища, встановлювати і розуміти причинно-наслідкові зв’язки історичних подій і явищ, пояснювати політичні (геополітичні), соціокультурні, економічні процеси;

– виявляти здатність до міждисциплінарної взаємодії й уміння працювати з матеріалом суміжних освітньо-наукових сфер (політологія, право, культурологія, соціологія тощо) під час вирішення навчальних і наукових завдань;

– демонструвати навички логічного, критичного й системного аналізу першоджерел, розуміння їх історичного характеру і значення;

– застосовувати критичний підхід до отримуваної інформації та вміти відділяти основне від другорядного.

В). Програмні результати навчання:

– здатність володіти історичним матеріалом, понятійним апаратом і науковою термінологією; 

– здатність продуктивно застосувати професійний і творчий потенціал як для самореалізації особистості, так і в інтересах суспільства; розуміти проблематику ролі й місця людини в історичному процесі, політичній та соціальній організації суспільства;

 – здатність усвідомлювати відповідальність за результати професійної діяльності перед родиною, громадою, суспільством і державою;

– визначати взаємозв’язки між процесами минулого та сьогодення, аналізувати суспільні процеси української історії в контексті світової історії;

– застосовувати набуті спеціальні компетентності у повсякденному житті, громадсько-політичному та суспільному рівнях, аргументувати важливість функцій історії в сучасному світі.

Рекомендована література

Джерела:

  1. Бжезінський, Збіґнєв. Стратегічне бачення: Америка і криза світової влади, переклад з англійської. Львів: Літопис, 2012. 168 с.
  2. Документи та матеріали з історії міжнародних відносин періоду холодної війни, укладачі Олександр Сич та Андрій Мінаєв. Чернівці: Рута, 2008. 48 с. 
  3. Ортега-і-Ґассет Х. Бунт мас. Пер. з есп. Нью-Йорк, 1965. 158 с.
  4. Ремарк Е.-М. На Західному фронті без змін. Повернення. Три товариші: романи. Пер. з англ. Харків, 2014. 912 с.
  5. Черчіль В. Спогади про Другу світову війну. У 2-х т. Київ, 2018. 496 с.
  6. Churchill W. The Aftermath: The World Crisis, 1918–1928. New York, 1929.
  7. Keynes J. M. A Revision of the Treaty: Being a Sequel to the Economic Consequences of the Peace. – New York, 1922. 252 р.
  8. League of Nations Treaty Series // [Електронний ресурс] // Режим доступу: ttp://www.worldlii.org/int/other/LNTSer/
  9. Peace Treaty of Versailles (28 June, 1919) [Електронний ресурс] //Режим доступу: http://www.hai-nyzhnyk.in.ua/doc2/1919%20(06)%2028.myr.php 
    1. President Woodrow Wilson’s Fourteen Points (8 January, 1918) [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://www.hai-nyzhnyk.in.ua/ doc2/1918%20(01)%2008.Wilson.php

    Література:

    1. Арендт Х. Джерела тоталітаризму. Київ, 2002. 575 с.
    2. Віднянський С. Велика війна 1914–1918 років і проблеми національного державотворення у Центрально-Східній Європі. Міжнародні зв’язки України: наук. пошуки і знахідки: зб. наук. пр. Київ, 2014. Вип. 23.
    3. Віднянський С. Розпад Австро-Угорської імперії і проблеми національного державотворення в Центрально-Східній Європі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія. 2011. Вип. 27.
    4. Герст Дж. Найкоротша історія Європи. Пер. з англ. Київ, 2021. 232 с. 
    5. Гобсбаум, Ерік. Вік екстремізму: Коротка історія ХХ віку (1914–1991), пер. з англійської. Київ: Видавничий дім “Альтернативи”, 2001. 543 с. 
    6. Дейвіс, Норман. Європа: Історія, переклад з англійської. Київ: Видавництво Соломії Павличко “Основи”, 2001. 1463 с.
    7. Джадт, Тоні і Снайдер, Тімоті. Роздуми про двадцяте століття. Київ: Човен, 2019. 384 с.
    8. Дюрозель Ж.-Б. Історія дипломатії від 1919 року до наших днів. Пер. з фр. Київ, 1995. 903 с.
    9. Козицький А. Геноцид та політика масового винищення цивільного населення у ХХ столітті (причини, особливості, наслідки). Навчальний посібник. Львів, 2012. 568 с.
    10. Новітня історія країн Західної Європи та Північної Америки. 1918–1945 рр., за редакцією Михайла Швагуляка. Львів: Афіша, 2005 (2008). 288 с.
    11. Плохій С. Ялта. Ціна миру. Харків, 2019. 418 с.
    12. Постоловський Р., Троян С., Федорак В. Світ на зламі епох: історія кінця ХІХ – середини ХХ ст. Київ, 2000. 240 с.
    13. Сирота Р. Роберт Вільям Сітон-Вотсон і Українська революція (з історії британської політики у Східній Європі в 1917–1918 роках). ВЛУ. 2002. Вип. 37

Матеріали

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Силабус:

Завантажити силабус

Силабус: (Додаток)

Завантажити силабус