Світова історіографія
Тип: Нормативний
Кафедра: історії центральної та східної європи
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 32 | професор Зашкільняк Л. О. | Іст-41с, Іст-42c, Іст-43c, Іст-44с |
Опис курсу
Анотація навчальної дисципліни:
Курс «Світова історіографія» є дисципліною професійної та практичної підготовки зі спеціальності «032 Історія та археологія» для освітньої програми підготовки бакалавра, яка викладається у сьомому семестрі в обсязі 3 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Курс розроблено таким чином, щоб познайомити студентів-істориків з виникненням та еволюцією історичних знань народів світу від найдавніших часів до початку ХХ ст., формуванням наукового історичного знання та історичної науки та їх суспільного значення в різних країнах світу, насамперед провідних європейських та США, які синили переважний вплив на всі інші країни і народи світу.
Результати навчання:
У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними, методичними і практичними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна, загальні, спеціальні) й досягаються такі програмні результати навчання:
ЗК 6. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 7. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК 9. Здатність бути критичним і самокритичним.
СК 2. Усвідомлення відмінностей в історіографічних поглядах різних періодів та в різних контекстах.
СК 10. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією.
СК 13. Діяти згідно з принципами академічної доброчесності та професійної етики історика.
ПРН 3. Знати основні підходи до вивчення вітчизняної та світової історії, принципи і методи історичного пізнання.
ПРН 4. Володіти понятійно-категоріальним апаратом історичної науки, професійно оперувати науковими термінами, прийнятими у фаховому середовищі.
ПРН 7. Розуміти і виявляти відмінності в історіописанні, поглядах на минуле представників різних епох та у різних контекстах.
Після завершення цього курсу студент буде:
Знати та розуміти:
-спеціальну термінологією та методи історіографічного пізнання;
-відповідний навчальний матеріал, відвідуючи лекції та самостійно опрацьовуючи рекомендовану літературу;
-знати видатних істориків минулих епох та сучасності, їхні найважливіші праці й теоретико-методологічні погляди;
-розуміти процес розвитку історичних знань, становлення та еволюцію історіографічних течій, напрямків та шкіл від найдавніших часів до ХХ століття;
-аналізувати історичну літературу, а також розуміти характер та специфіку історичного мислення різних епох.
Уміти:
-застосувати набуті історіографічні знання в професійній діяльності, суспільному житті та громадсько-виховній роботі;
-аналізувати історичні праці на предмет їхньої приналежності до методологічних напрямів і шкіл;
-використовувати історіографічні знання при написанні курсових, випускних, дипломних, магістерських робіт та наукових текстів;
-пов’язувати історичні погляди з реаліями суспільного життя в конкретній історичній епосі.
Комунікувати:
-діяти й взаємодіяти в інформаційному просторі як активний учасник освітнього середовища, збирати, інтерпретувати та застосовувати дані у сфері історії та археології;
-застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на різних етапах наукових досліджень і освітньої роботи;
-конструктивно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, з носіями знань, розвивати досвід наукової комунікації в усній і письмовій формі;
-розвивати досвід публічних презентацій проєктів, цілей та результатів наукових пошуків і популяризації історичних знань;
Автономія та відповідальність:
-виявляти, ставити та вирішувати проблеми, ранжувати цінності, цілі і завдання наукової та освітньої діяльності на основі етичних стандартів професії та законодавства України про освіту;
Рекомендована література
Базова
- Августин Аврелій. Сповідь (переклад з латини Н. Григор’євої). Київ, 1997.
- Антична література: Хрестоматія. Упорядник О.І.Білецький. К.: Радянська школа, 1968
- Багрянородный Константин. Об управлении империей. М., 1990.
- Бадентер Е., Бадентер Р. Кондорсе (1743–1794). Інтелектуал у політиці. Київ, 2008.
- Блок М. Апологія історії або ремесло історика. Київ, 2018.
- Бойченко І. Філософія історії. Підручник для вищої школи. Київ, 2006.
- Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму. Київ, 2018.
- Вирський Д. Околиця Ренесансу: річпосполитська історіографія України (XVI – середина XVII ст.). Київ, 2007.
- Вольтер. Вибрані твори. Київ, 1997.
- Геродот. Історії в дев’яти книгах. Київ, 1993.
- Зашкільняк Л. Методологія історії від давнини до сучасності. Львів, 1999.
- Зашкільняк Л. Сучасна світова історіографія. Львів, 2007.
- Калакура Я. Методологія історіографічного дослідження. Науково-методичний посібник. Київ, 2016.
- Коллінгвуд Р.Д. Ідея історії. Київ, 1997.
- Лукіан. Як писати історію. Львів, 2014.
- Монтескьє Ш.-Л. Про дух законів. Київ, 2016.
- Яковенко Н. Вступ до історії. Київ, 2007.
- Ящук, Т. І. Філософія історії: курс лекцій: Навчальний посібник для студ. вищ. навч. Закладів. Київ, 2004.
- Breisach E. Historiography: Ancient, Medieval and Modern, 3rd edition. University of Chicago Press, 2007.
- Grabski A.F. Dzieje historiografii. Poznań, 2003.
- The Oxford History of Historical Writing, general editorship of Daniel Woolf. Oxford, 2011-2012. Volumes 1 – 5 (From Beginnings till Contemporary).
Матеріали
Інтернет-ресурси:
- Львівський національний університет імені Івана Франка (www.lnu.edu.ua/faculty/webhistory/sid/index.html)
- Інститут історії України НАН України (www.history.org.ua/)
- Історія Стародавнього Сходу: Навчальний посібник (http://politics.ellib.org.ua/pages-cat-105.html )
- Міжнародний комітет історичних наук (www.cish.org/)
- Электронная библиотека (Україна) (www.lib.com.ua/)
- ACLS History E-Books Project (США) (historyпецebooks.org/)
- Hartford Web Publishing (США) (hatforf.hwp.com/)
- Redakcja “Historycy.pl” (Польща) (historycy.pl/)
- Ukrainian Research Institute at Harvard University (https://huri.harvard.edu/ )