Світова історіографія

Тип: Нормативний

Кафедра: історії центральної та східної європи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
73Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
732професор Зашкільняк Л. О.Іст-41с, Іст-42c, Іст-43c, Іст-44с

Опис курсу

Анотація навчальної дисципліни: 

Курс «Світова історіографія» є дисципліною професійної та практичної підготовки зі спеціальності «032 Історія та археологія» для освітньої програми підготовки бакалавра, яка викладається у сьомому семестрі в обсязі 3 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).

Курс розроблено таким чином, щоб познайомити студентів-істориків з виникненням та еволюцією історичних знань народів світу від найдавніших часів до початку ХХ ст., формуванням наукового історичного знання та історичної науки та їх суспільного значення в різних країнах світу, насамперед провідних європейських та США, які синили переважний вплив на всі інші країни і народи світу.

Результати навчання:

У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними, методичними і практичними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна, загальні, спеціальні) й досягаються такі програмні результати навчання:

ЗК 6. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК 7. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ЗК 9. Здатність бути критичним і самокритичним.

СК 2. Усвідомлення відмінностей в історіографічних поглядах різних періодів та в різних контекстах.

СК 10. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією.

СК 13. Діяти згідно з принципами академічної доброчесності та професійної етики історика.

ПРН 3. Знати основні підходи до вивчення вітчизняної та світової історії, принципи і методи історичного пізнання.

ПРН 4. Володіти понятійно-категоріальним апаратом історичної науки, професійно оперувати науковими термінами, прийнятими у фаховому середовищі.

ПРН 7. Розуміти і виявляти відмінності в історіописанні, поглядах на минуле представників різних епох та у різних контекстах.

Після завершення цього курсу студент буде:

Знати та розуміти:

-спеціальну термінологією та методи історіографічного пізнання;

-відповідний навчальний матеріал, відвідуючи лекції та самостійно опрацьовуючи рекомендовану літературу;

-знати видатних істориків минулих епох та сучасності, їхні найважливіші праці й теоретико-методологічні погляди;

-розуміти процес розвитку історичних знань, становлення та еволюцію історіографічних течій, напрямків та шкіл від найдавніших часів до ХХ століття;

-аналізувати історичну літературу, а також розуміти характер та специфіку історичного мислення різних епох.

Уміти:

-застосувати набуті історіографічні знання в професійній діяльності, суспільному житті та громадсько-виховній роботі;

-аналізувати історичні праці на предмет їхньої приналежності до методологічних напрямів і шкіл;

-використовувати історіографічні знання при написанні курсових, випускних, дипломних, магістерських робіт та наукових текстів;

-пов’язувати історичні погляди з реаліями суспільного життя в конкретній історичній епосі.

Комунікувати:
-діяти й взаємодіяти в інформаційному просторі як активний учасник освітнього середовища, збирати, інтерпретувати та застосовувати дані у сфері історії та археології;

-застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на різних етапах наукових досліджень і освітньої роботи;

-конструктивно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, з носіями знань, розвивати досвід наукової комунікації в усній і письмовій формі;

-розвивати досвід публічних презентацій проєктів, цілей та результатів наукових пошуків і популяризації історичних знань;

Автономія та відповідальність:

-виявляти, ставити та вирішувати проблеми, ранжувати цінності, цілі і завдання наукової та освітньої діяльності на основі етичних стандартів професії та законодавства України про освіту;

 

Рекомендована література

Базова

  1. Августин Аврелій. Сповідь (переклад з латини Н. Григор’євої). Київ, 1997.
  2. Антична література: Хрестоматія. Упорядник О.І.Білецький. К.: Радянська школа, 1968
  3. Багрянородный Константин. Об управлении империей. М., 1990.
  4. Бадентер Е., Бадентер Р. Кондорсе (1743–1794). Інтелектуал у політиці. Київ, 2008.
  5. Блок М. Апологія історії або ремесло історика. Київ, 2018.
  6. Бойченко І. Філософія історії. Підручник для вищої школи. Київ, 2006.
  7. Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму. Київ, 2018.
  8. Вирський Д. Околиця Ренесансу: річпосполитська історіографія України (XVI – середина XVII ст.). Київ, 2007.
  9. Вольтер. Вибрані твори. Київ, 1997.
  10. Геродот. Історії в дев’яти книгах. Київ, 1993.
  11. Зашкільняк Л. Методологія історії від давнини до сучасності. Львів, 1999.
  12. Зашкільняк Л. Сучасна світова історіографія. Львів, 2007.
  13. Калакура Я. Методологія історіографічного дослідження. Науково-методичний посібник. Київ, 2016.
  14. Коллінгвуд Р.Д. Ідея історії. Київ, 1997.
  15. Лукіан. Як писати історію. Львів, 2014.
  16. Монтескьє Ш.-Л. Про дух законів. Київ, 2016.
  17. Яковенко Н. Вступ до історії. Київ, 2007.
  18. Ящук, Т. І. Філософія історії: курс лекцій: Навчальний посібник для студ. вищ. навч. Закладів. Київ, 2004.
  19. Breisach E. Historiography: Ancient, Medieval and Modern, 3rd edition. University of Chicago Press, 2007.
  20. Grabski A.F. Dzieje historiografii. Poznań, 2003.
  21. The Oxford History of Historical Writing, general editorship of Daniel Woolf. Oxford, 2011-2012. Volumes 1 – 5 (From Beginnings till Contemporary).

Матеріали

Інтернет-ресурси:

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус: Світова історіографія

Завантажити силабус

Силабус: Світова історіографія

Завантажити силабус