Вступ до історії
Тип: Нормативний
Кафедра: історії центральної та східної європи
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 32 | доцент Полещук Т. С. | Іст-11с, Іст-12с, Іст-13с, Іст-14с |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 16 | Іст-11с | доцент Полещук Т. С. |
Іст-12с | доцент Полещук Т. С. | ||
Іст-13с | доцент Полещук Т. С. | ||
Іст-14с | доцент Полещук Т. С. |
Опис курсу
Анотація навчальної дисципліни:
Нормативний курс “Вступ до історії” передбачає ознайомлення студентів першого курсу із змістом та напрямками підготовки істориків у вищій школі; розкриває основні форми навчальної та наукової роботи студентів; подає початкові знання про теоретичні основи історичної науки, історію історичних знань, види і типи історичних джерел, засади наукових досліджень з історії.
Програма і навчально-методичні матеріали курсу забезпечують можливість засвоєння студентами знань, умінь та навиків, необхідних для здобуття фаху історика.
Навчальний план курсу передбачає 48 годин аудиторних занять (32 год. лекцій, 16 год. практичних) і 42 години самостійної роботи.
Програма навчальної дисципліни складається з 2 змістових модулів:
- Історія як фах: організація і зміст підготовки бакалавра історії та археології.
- Історія як наука: основи наукового дослідження, методологія, джерела, історіографія.
Результати навчання:
- У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними, методичними і практичними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна; загальні; фахові) й досягаються такі програмні результати навчання:
ЗК 6. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
СК 3.Усвідомлення соціальних функцій історика, розуміння можливості використання історії для досягнення політичних цілей, в тому числі наслідків зловживання історією.
СК 9. Здатність працювати з історичними текстами і документами, коментувати, анотувати їх відповідно до певних критеріїв; презентувати і обговорювати результати наукових досліджень.
СК 10. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією.
СК 13. Діяти згідно з принципами академічної доброчесності та професійної етики історика.
ПРН 4. Володіти понятійно-категоріальним апаратом історичної науки, професійно оперувати науковими термінами, прийнятими у фаховому середовищі.
ПРН 8. Брати участь у плануванні та виконанні наукових досліджень у сфері історії, презентувати результати досліджень, аргументувати висновки.
Знання та розуміння:
- предмету, функцій, завдань історії як майбутньої сфери професійної діяльності;
- соціальних функцій історика, розуміння можливості використання історії для досягнення політичних цілей, в тому числі наслідків зловживання історією;
- основних понять і категорій історичної науки;
- загальних тенденцій розвитку історичної науки, принципів та методів історичних досліджень;
- форм і методів навчальної роботи студентів;
- теорії та методики студентських наукових досліджень.
Уміння:
- працювати з різними видами історичних джерел і літератури;
- самостійно здійснювати підготовку до практичних і семінарських занять, брати участь в обговореннях і дискусіях;
- засвоїти загальні вимоги щодо підготовки і написання студентських наукових робіт;
- розуміти основні тенденції розвитку історичної науки;
- оперувати історичною термінологією;
- узагальнювати історичні факти і робити самостійні висновки.
Комунікація:
- діяти та взаємодіяти в інформаційному просторі як активний учасник інтелектуального середовища, збирати, інтерпретувати та застосовувати дані у сфері історії та археології;
- застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на різних етапах наукових досліджень;
- конструктивно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, з носіями знань, розвивати досвід наукової комунікації в усній і письмовій формі;
- розвивати досвід публічних презентацій проєктів, цілей та результатів наукових пошуків і популяризації знань.
Автономія та відповідальність:
- виявляти, ставити та вирішувати проблеми, ранжувати цінності, цілі і завдання наукової діяльності на основі етичних стандартів професії та законодавства України про освіту;
- аналізувати й оцінювати нові знання, ідеї та цілі соціально відповідально і свідомо на основі принципів людиноцентризму та прав людини;
- нести особисту відповідальність за організацію та проведення наукового дослідження, достовірність, надійність і об’єктивність отриманих результатів.
Рекомендована література
Базова
- Брайчевський М. Вступ до історичної науки: навч. посібник. – К.: КМ Academia, 1995. – 168 с.
- Вища освіта України і Болонський процес: навч. посібн.; ред. В. Г. Кремень. – Тернопіль: Навч.книга – Богдан, 2004. – 384 с.
- Зашкільняк Л. Методологія історії від давнини до сучасності. – Львів: ЛДУ ім. І. Франка, 1999. – 228 с.
- Дмитрієнко М. Ф. Джерела історичні // Енциклопедія історії України. – К.: Інститут історії НАН України, 2005. – Т.2. – С. 374-375.
- Еко У. Як написати дипломну роботу: Гуманітарні науки. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 224 с.
- Крип’якевич І. П. Нарис методики історичних досліджень. Завдання історичної методики // Укр. іст. журнал. – 1967. – № 2-4, 7-10.
- Макарчук С. А. Джерелознавство історії України: Навч. посібн. – Львів: Світ, 2008 – 512 с.
- Методичні поради до написання курсових і кваліфікаційних робіт з історії . – Львів: Вид-во ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 48 с.
- Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну. – К.: Наш формат, 2018. – 272 с.
- Стельмах С. П. Історична наука // Енциклопедія історії України. – К.: Інститут історії НАН України, 2005. – Т.3 – С. 562-566.
- Яковенко Н. Вступ до історії. – К.: Критика, 2007. – 376 с.. Яремчук В. Основи науково-дослідної роботи студентів: навч. посібник. – Острог: Національний університет «Острозька академія», 2012. – 56 с.
Допоміжна
- Зашкільняк Л. Сучасна світова історіографія : посібн. для студ. істор. спец. ун – тів. – Львів: ПАІС, 2007. – 312 с.
- Історія, пам’ять, політика: Зб. наук. ст./упор. Г. Касьянов. – К.: Інститут історії НАН України, 2016. – 277 с.
- Мицик Ю. А. Кваліфікаційні та курсові роботи і реферати історії. Поради студентові щодо написання і захисту. – 2-е вид., виправл. і доповн. – К.: Дельта, 2006. – 40 с.
- Нові підходи до історіописання / за ред. Пітера Берка. – 2-ге вид., випр. – К.: Ніка-Центр, 2010. – 368 с.
- Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб. / за ред. А. Є. Конверського. – К.: Центр навч. л-ри, 2010. – 352 с.
- П’ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень у вищій школі: навч. посіб. для вузів – К.: Центр навч. л-ри, 2003. – 116 с.
- Свердан М. М. Основи наукових досліджень: навч. посібн. – Чернівці: Рута, 2003. – 352 с.
- Українська історіографія на зламі ХІХ і ХХ століть: здобутки і проблеми / кол. монографія за ред. Л. Зашкільняка. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2004. – 406 с.
Матеріали
Інформаційні ресурси
- Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 №1556 – VІІ із змінами // zakon.rada.gov.ua /laws/show/1556-18#Text
- https:/lnu.edu.ua; clio.lnu.edu.ua
- http://uk.wikipedia.org/wiki/Історія
- http://uk.wikipedia.org/wiki/Історія_науки
- http://uk.wikipedia.org/wiki/Історіографія
- http://uk.wikipedia.org/wiki/Дослідження
- https://prometheus.org.ua/
- https://ed-era.com/
- https://www.britishcouncil.org.ua/programmes/english/opportunities/universities/gohigher Gohigher. org (Вище! Спільнота для навчання та викладання)