Вступ до історії

Тип: Нормативний

Кафедра: історії центральної та східної європи

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
13Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
132доцент Полещук Т. С.Іст-11с, Іст-12с, Іст-13с, Іст-14с

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
116Іст-11сдоцент Полещук Т. С.
Іст-12сдоцент Полещук Т. С.
Іст-13сдоцент Полещук Т. С.
Іст-14сдоцент Полещук Т. С.

Опис курсу

                  Анотація навчальної дисципліни:

Нормативний курс “Вступ до історії” передбачає ознайомлення студентів першого курсу із змістом та напрямками підготовки істориків у вищій школі; розкриває основні форми навчальної та наукової роботи студентів;  подає початкові знання про теоретичні основи історичної науки, історію історичних знань, види і типи історичних джерел, засади наукових досліджень з історії.

Програма і навчально-методичні матеріали курсу забезпечують можливість засвоєння студентами знань, умінь та навиків, необхідних для здобуття фаху історика.

Навчальний план курсу передбачає 48 годин аудиторних занять (32 год. лекцій, 16 год. практичних) і 42 години самостійної роботи.

Програма навчальної дисципліни складається з 2 змістових модулів:

  1. Історія як фах: організація і зміст підготовки бакалавра історії та археології.
  2. Історія як наука: основи наукового дослідження, методологія, джерела, історіографія.

                    Результати навчання:

  • У процесі вивчення студентами курсу, опанування його теоретичними, методологічними, методичними і практичними засадами формуються програмні компетентності (інтегральна; загальні; фахові) й досягаються такі програмні результати навчання:

    ЗК 6. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.

    СК 3.Усвідомлення соціальних функцій історика, розуміння можливості використання історії для досягнення політичних цілей, в тому числі наслідків зловживання історією.

    СК 9. Здатність працювати з історичними текстами і документами, коментувати, анотувати їх відповідно до певних критеріїв; презентувати і обговорювати результати наукових досліджень.

    СК 10. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією.

    СК 13. Діяти згідно з принципами академічної доброчесності та професійної етики історика.

    ПРН 4. Володіти понятійно-категоріальним апаратом історичної науки, професійно оперувати науковими термінами, прийнятими у фаховому середовищі.

    ПРН 8. Брати участь у плануванні та виконанні наукових досліджень у сфері історії, презентувати результати досліджень, аргументувати висновки.

    Знання та розуміння:

    • предмету, функцій, завдань історії як майбутньої сфери професійної діяльності;
    • соціальних функцій історика, розуміння можливості використання історії для досягнення політичних цілей, в тому числі наслідків зловживання історією;
    • основних понять і категорій історичної науки;
    • загальних тенденцій розвитку історичної науки, принципів та методів історичних досліджень;
    • форм і методів навчальної роботи студентів;
    • теорії та методики студентських наукових досліджень.

    Уміння:

    • працювати з різними видами історичних джерел і літератури;
    • самостійно здійснювати підготовку до практичних і семінарських занять, брати участь в обговореннях і дискусіях;
    • засвоїти загальні вимоги щодо підготовки і написання студентських наукових робіт;
    • розуміти основні тенденції розвитку історичної науки;
    • оперувати історичною термінологією;
    • узагальнювати історичні факти і робити самостійні висновки.

    Комунікація:

    • діяти та взаємодіяти в інформаційному просторі як активний учасник інтелектуального середовища, збирати, інтерпретувати та застосовувати дані у сфері історії та археології;
    • застосовувати інформаційно-комунікаційні технології на різних етапах наукових досліджень;
    • конструктивно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, з носіями знань, розвивати досвід наукової комунікації в усній і письмовій формі;
    • розвивати досвід публічних презентацій проєктів, цілей та результатів наукових пошуків і популяризації знань.

    Автономія та відповідальність:

    • виявляти, ставити та вирішувати проблеми, ранжувати  цінності, цілі і завдання наукової діяльності на основі етичних стандартів професії та законодавства України про освіту;
    • аналізувати й оцінювати нові знання, ідеї та цілі соціально відповідально і свідомо на основі принципів людиноцентризму та прав людини;
    • нести особисту відповідальність за організацію та проведення наукового дослідження, достовірність, надійність і об’єктивність отриманих результатів.

 

Рекомендована література

Базова

  1. Брайчевський М. Вступ до історичної науки: навч. посібник. – К.: КМ Academia, 1995. – 168 с.
  2. Вища освіта України і Болонський процес: навч. посібн.; ред. В. Г. Кремень. – Тернопіль: Навч.книга – Богдан, 2004. – 384 с.
  3. Зашкільняк Л. Методологія історії від давнини до сучасності. – Львів: ЛДУ ім. І. Франка,   1999. – 228 с.
  4. Дмитрієнко М. Ф. Джерела історичні // Енциклопедія історії України. – К.: Інститут історії НАН України, 2005. – Т.2. – С. 374-375.
  5. Еко У. Як написати дипломну роботу: Гуманітарні науки. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 224 с.
  6. Крип’якевич І. П. Нарис методики історичних досліджень. Завдання історичної методики // Укр. іст. журнал. – 1967. – № 2-4, 7-10.
  7. Макарчук С. А. Джерелознавство історії України: Навч. посібн. – Львів: Світ, 2008 – 512 с.
  8. Методичні поради до написання курсових і кваліфікаційних робіт з історії . – Львів: Вид-во ЛНУ імені Івана Франка, 2009. – 48 с.
  9. Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну. – К.: Наш формат, 2018. – 272 с.
  10. Стельмах С. П. Історична наука // Енциклопедія історії України. – К.: Інститут історії НАН України, 2005. – Т.3 – С. 562-566.
  11.  Яковенко Н. Вступ до історії. – К.: Критика, 2007. – 376 с.. Яремчук В. Основи науково-дослідної роботи студентів: навч. посібник. – Острог: Національний університет «Острозька академія», 2012. – 56 с.

Допоміжна

  1. Зашкільняк Л. Сучасна світова історіографія : посібн. для студ. істор. спец. ун – тів. – Львів: ПАІС, 2007. – 312 с.
  2. Історія, пам’ять, політика: Зб. наук. ст./упор. Г. Касьянов. – К.: Інститут історії НАН України, 2016. – 277 с.
  3. Мицик Ю. А. Кваліфікаційні та курсові роботи і реферати історії. Поради студентові щодо написання і захисту. – 2-е вид., виправл. і доповн. – К.: Дельта, 2006. – 40 с.
  4. Нові підходи до історіописання / за ред. Пітера Берка. – 2-ге вид., випр. – К.: Ніка-Центр, 2010. – 368 с.
  5. Основи методології та організації наукових досліджень: навч. посіб.  / за ред. А. Є. Конверського. – К.: Центр навч. л-ри, 2010. – 352 с.
  1. П’ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень у вищій школі: навч. посіб. для вузів – К.: Центр навч. л-ри, 2003. – 116 с.
  2. Свердан М. М. Основи наукових досліджень: навч. посібн. –  Чернівці: Рута, 2003. – 352 с.
  3. Українська історіографія на зламі ХІХ і ХХ століть: здобутки і проблеми / кол. монографія за ред. Л. Зашкільняка. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2004. – 406 с.

Матеріали

Інформаційні ресурси

 

  1. Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 №1556 – VІІ із змінами // zakon.rada.gov.ua /laws/show/1556-18#Text
  2. https:/lnu.edu.ua; clio.lnu.edu.ua
  3. http://uk.wikipedia.org/wiki/Історія
  4. http://uk.wikipedia.org/wiki/Історія_науки
  5. http://uk.wikipedia.org/wiki/Історіографія
  6. http://uk.wikipedia.org/wiki/Дослідження
  7. https://prometheus.org.ua/
  8. https://ed-era.com/
  9. https://www.britishcouncil.org.ua/programmes/english/opportunities/universities/gohigher  Gohigher. org (Вище! Спільнота для навчання та викладання)

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус: Вступ до історії

Завантажити силабус

Силабус: Вступ до історії

Завантажити силабус

Силабус: Вступ до історії

Завантажити силабус

Силабус: Вступ до історії

Завантажити силабус

Силабус: Вступ до історії

Завантажити силабус